Három galaxis az Oroszlánban

Az Oroszlán csillagképben látható galaxishármas 35 millió fényév távolságból is elbűvöli a szemlélőt.

Klacsány Imre, Dunapataj

A tavasz közeledtével gondoltam, jó lenne egy kistávcsöves fotót készíteni az Oroszlán csillagkép „hasánál” elhelyezkedő hármas galaxiscsoportról. Ezek az egymáshoz közel látszó galaxisok remek célpontot adnak mind a vizuális, mind a fotografikus úton észlelőknek. Februári elején kicsivel éjfél előtt már elég magasan jár az Oroszlán csillagkép, hogy lencsevégre kapjam a hármast. Éltem a lehetőséggel, és próbáltam a körülményekhez képest a lehető legjobb felvételt elkészíteni a csoportról. A felvételt két éjszakán keresztül készítettem. A képen jobbra lent az M66 jelű spirál, jobbra fent az M65, bal oldalon pedig a NGC 3628 látható. A galaxisok egymáshoz való közelségük miatt kölcsönhatásban vannak egymással. Távolságuk a Földtől 35 millió fényév. Az M66-ban eddig három szupernóvát azonosítottak.

2011w09-nagy

A hét csillagászati képe 2011. február 6-án és 7-én készült. 150/750 Celestron Newton MPCC kómakorrektor, 50×10 perc expozíció, Canon EOS350D fényképezőgép.

Az Oroszlán galaxisainak megfigyelésére jó lehetőséget kínál a IV. Messier-maraton, melyet Bátorligeten rendeznek 2011. április 1-3. között.