Galaxisok a Nagy Medvében

A Nagy Medve csodálatos galaxisait Tejútrendszerünk ködfátyola mögül látjuk a hét csillagászati képén.

Éder Iván, Ágasvár, Mátra-hegység

Ez a rendkívül hosszú expozíciós idejű kép nem felhős időben készült! A finom ködfátyol Tejútrendszerünkhöz tartozik, a magas galaktikus szélességeken észlelhető, mindeddig kevéssé tanulmányozott objektum, galaktikus fluxusköd. Ezeket a ködöket nem egyetlen csillag, hanem Tejútrendszerünk sok-sok csillaga világítja meg. A csodálatos spirál az M81, csak kicsit marad el tőle méretben az M82 jelű galaxis. Az égterületet az Ursa Maior galaxiscsoport kisebb-nagyobb csillagvárosai töltik be, míg a háttérben jóval távolabbi galaxisokat is felfedezhetünk.

2009w33-nagy

A hét csillagászati képe 2009. április 25-én készült Ágasvárról, 300/1200-as Newton-távcsővel, 3″.es Wynne-korrektorral (1130 mm fókusz), átalakított Canon EOS 5DmkII fényképezőgéppel. A 44×5 perc expozíció ISO 800-as érzékenység mellett készült.

A felvétel – további kilencven hazai asztrofotó mellett – megtekinthető a Magyar Fotográfusok Házában, az Űrlenyomat című kiállításon.

Támogassa tagdíjával a Magyar Csillagászati Egyesületet!