Hív a Szaturnusz!

A tavaszi égbolt legszebb bolygólátványossága a Szaturnusz! A gyűrűrendszer ezüsttőrként szúrja át az óriásbolygót.

Szendrői Gábor, Gencsapáti

Miközben a Vénusz az esti égbolt egyre meghatározóbb égiteste és észlelési célpontja lesz, több fényes, szabad szemmel is látható bolygó csalogatja távcső mellé az amatőrcsillagászokat. A kedvező észlelési feltételek, a tavaszi hónapokra jellemző gyakran kiváló légköri nyugodtság mind a bolygóészlelésnek kedveznek. A Szaturnusz március 22-i szembenállásán már túl vagyunk, ennek ellenére a következő hetek vonzó észlelési célpontja lehet. Külön érdekesség a gyűrű síkjának közel éléről látszó helyzete, ami megnehezíti a gyűrű és a bolygókorong közötti rés, valamint a gyűrűrendszer észlelését. Azonban ennek köszönhetően a bolygó felhősávjaira jobb szögben látunk rá, így lehetőség nyílik azok tanulmányozására. A Szaturnusz az éjszaka nagy részében látható, napkelte előtti órákban nyugszik. Egyre lassuló hátráló mozgást végez a Szűz csillagképben. Fényessége 0,7 magnitúdó, látszó átmérője 19”.

A hét csillagászati képe április 17-én 21:30 UT-kor készült, 360/1500-as Newton-teleszkóppal (TeleVue 3x + 2x barlow, IR/UV szűrő, Philips TouCam Pro webkamera).

Az amatőrcsillagászok Szaturnusz-megfigyeléseit a Meteor bolygóészlelési rovata várja, az érdeklődőket pedig hazánk bemutató csillagvizsgálói. Budapestieknek a Polaris Csillagvizsgáló esti bemutatóit ajánljuk.