Cro magnon-i szupernóva-maradvány

Tízezer éve őseinket ejthette ámulatba a Vela csillagképben robbant szupernóva. Ma az MCSE mélyég-észlelőit bűvölte el a robbanás maradványa.

Sánta Gábor, Kréta

A Nap leereszkedik a sziget és a tenger határánál, a csendes tengeröböl és a kisváros házai mögött, a szél eláll, minden elcsendesedik, csak az átható tenger- és fenyőillat marad. Néhány perc múlva délen, 40 fok magasan megjelenik a Szíriusz és hamarosan a Vénusz, mellette a Merkúr. Mire az ember feleszmélne, vagy a rosszabb szeműek megtalálnák a Kutyacsillagot, már az Orion nyújtogatja valószínűtlen magasságban a nyakát. Nem telik el bő egy óra, s lekerülnek a távcsövekről a kupakok, s műszereink soha nem látott csillagképek szenzációs objektumaira szegeződnek. Krétán vagyunk, egy Kalo Nero község melletti, ritkás bozót borította félszigeten. Az észlelőhelyünkön.

2010w20-nagy

Az MCSE Mélyég Szakcsoportja 2010. április 2-11. között rendezte első expedícióját a déli égbolt égitestjeinek rajzos megörökítésére, melyen 3 fő, Kernya János Gábor, Kovács Gergő és Sánta Gábor vett részt. Kréta délkeleti partvidékén, Európa legszárazabb pontján, Makrigialos és Kalo Nero körzetében szálltunk meg, ahol évente 320 derült éjszaka van. Csak 12 fokkal fekszik hazánk 47 fokos átlagánál délebbre ez a táj, mégis látványosan más az éghajlat, a csillagképek elhelyezkedése. A Cassiopeia nem cirkumpoláris, vagy legalábbis a horizontot súrolja. A Polaris 35 fok magasan árválkodik, ellenben délen 40 fokos magasságban, szinte hihetetlenül magasan ragyog, és egyáltalán nem táncol a Szíriusz. A Nagy Kutya hajnalban nyugszik, közben a kutyus szépen „lábra áll”. Alatta egy másik világ kezdődik, a tiszta tengeri levegőben, egészen -53 fokig, láthatóvá válnak a Puppis és a Vela csillagai. A Gum-köd (Gum 12) a két csillagkép felét elfoglalja, de minket elsősorban az északabbi régiójában látszó 8 fok átmérőjű szupernóva-maradvány érdekel.

A Vela szupernóva-maradvány egy 800 fényév távolságban 11-12 ezer éve robbant óriáscsillag táguló maradványa, melynek fellángolását őseink is láthatták, s egyesek szerint barlangfestményeiken is megörökítették (ez lenne a „cro-magnon-i szupernóva”). A kavargó gázfilamentek egy csillagkeletkezési régió HII zónáira és nyílthalmazaira vetülnek, utóbbiak közül a legszebb a Trümpler 10 4 magnitúdós szabadszemes foltja, valamint délen az IC 2395 szintén negyedrendű, alig 8′-es, izzó tömörülése. A Tr 10 környékén három nagyobb diffúz köd látható a 130/650-es reflektorommal, 20x-os nagyítással és OIII szűrővel: a Gum 17 a Tr 10-et burkolja és könnyedén látszik 10-12 fokkal a horizont felett, a legfényesebb a Collinder 197 ködbe ágyazódó fél fokos foltja, míg a szétszórt, de csillaggazdag Ruprecht 64-et óriási, halvány ködösség (Gum 14) lengi be. Tőlük dél felé egy térkép segítségével bogarászom ki a 8 fok átmérőjű szupernóva-maradvány filamentjeit, melyek – meglepő módon – nem is olyan nehezek, a Fátyol-köd halványabb részeihez mérhető felületi fényességűek. És mindez ennyire alacsonyan! El lehet képzelni, micsoda látványt nyújthat sokkal délebbről! Egy órát töltöttem a fényszálak között, melyek egyike az NGC 2736 jelű, Ceruza-ködnek nevezett alakzat. Kicsiny, erősen elnyúlt háromszögletű foltja nagyon könnyű látványt nyújtott. Ez a maradvány legfényesebb területe.

Krétai éjszakáinkon (7-ből 7 derült volt) számtalan más különleges égi objektumot láttunk és rajzoltunk, közöttük a Canis Maior törpegalaxist szabad szemmel, a Puppis Tejút-foltjait és porsávjait, a Vela nyílthalmazait, a Centaur szenzációs galaxisait és egyedülálló gömbhalmazát, s végül a Skorpió semmihez se fogható mélyég-paradicsomának majd’ minden tagját. Összesen közel 150 rajzos észlelésünket böngészve lélekben mindig visszatérhetünk Kalo Nero mellé, kicsiny, ideiglenes, de nekünk oly kedves észlelőbázisunkra.

Szakcsoportunk idén október 8-10. között adriai észlelőhétvégét tervez a montenegrói Ulcinj közelében, a 42. szélességi körön, ahonnan az őszi égbolt tőlünk elérhetetlen 7-8m-s galaxisai (NGC 55, 300, 1316, stb.) már igen kellemes magasságban delelnek. Elsősorban autóval rendelkező, helyismerettel, szállásötletekkel felvértezett amatőrök jelentkezését várjuk a melyeg@mcse.hu címen.