Látványos, éléről látható galaxis a Coma Berenices csillagképben

Ez a galaxis szinte tankönyvi példája annak, hogyan is nézhet ki a mi Tejútrendszerünk, ha oldalról, galaxisunk fősíkjából tekintenénk rá. És valóban, az NGC 4565 fényképével számtalanszor találkozhatunk.

Kohlmann Péter, Sopronkeresztúr

Az NGC 4565-öt még William Herschel fedezte fel 1785-ben. Távolsága mintegy 50 millió fényév, a Coma-galaxishalmaz tagja. Kinézete alapján kapta a Tű-galaxis elnevezést, amatőrcsillagász körökben inkább ezen a néven ismert, de NGC-száma is könnyen megjegyezhető.

A galaxis a vizuális észlelők is egyik kedvelt célpontja. Cziniel Szabolcs így jellemezte a látványt 2009 áprilisában: „A legszebb galaxis az égbolton! PA 140/320 irányban látszó gyönyörű fényfonal, mely hosszában 100x-nál csaknem a látómező felét átéri. A két spirálkar közül az ÉNy-i ”fül” kissé zömökebb és enyhén fényesebb az ellenoldalinál. A kissé lapult, ellipszis alakú magrész a karoknál kb. másfélszer vastagabb. Elfordított látással a magban a centrumtól É-ra határozott sötét porsáv sejthető. Látványát érdekessé teszi a mag közelében látható két halvány csillag, valamint a látómező szélén látható egyenes, É-D-i ”csillagfüzér”- mely ”rávezet” az NGC 4555-re.” A leíráshoz kapcsolódó rajz az MCSE Észlelésfeltöltőjén látható.

Kolhmann Péter felvétele a Tű-galaxisról 2020. áprilisában készült. Lacerta 250/1200 FotoNewton, SkyWatcher EQ8, Moravian G2-8300fw kamera, Lacerta MGEN3 korrektor, Pixinsight 1.8., Photoshop CC2014, expozíció: kb. 7,5 óra LRGB

Nem könnyű ilyen látványos felvételt készíteni. „Hatalmas küzdelmet vívtam az elmúlt két napban a technikával. A „legszebb” a kihuzat csapágytörése volt. Két éjszaka gyűjtögettem a fotonokat, mindkét éjjel rendkívüli nyugodtságot és átlátszóságot tapasztaltam.”

Haydn: A teremtés