Országúti Naprendszer

Országúti Naprendszer-modell készül Ausztráliában. Az 1:38 millió arányban kicsinyített bolygórendszerben helyet kap a nemrégiben trónfosztott Plútó is.Kiss László, Siding Spring

A csillagászati távolságok szemléltetésére a világ több országában építettek már távolságarányos kicsinyítésű Naprendszer-modelleket. Magyarországon ilyen például a kecskeméti 1:3,3 milliárdszoros kicsinyítésű mini-Naprendszer, amelyben a bolygókat méretarányos gömbök szemléltetik, míg Budapesten a Népligetben, a Planetárium mellett járhatjuk be sokszoros fénysebességgel a naprendszeri bolygók közti teret.

Ausztráliában most készül a világ egyik legnagyobb Naprendszer-modellje, amelynek középpontjában a Siding Spring-i 3,9 m-es Angol-Ausztrál Teleszkóp (AAT) jelképezi a Napot. A kicsinyítés mértéke 1:38 millió, ami mellett a Nap kb. éppen akkora, mint a távcsövet rejtő épület.

2006w49_nagyMellékelt fotónkon az AAT-től mintegy másfél kilométerre található Merkúr-tábla, illetve Derekas Aliz, hírportálunk munkatársa látható. Az autóval mintegy két óra alatt végigvezethető modell legtávolabbi pontja a Plútó lesz, mintegy 158 km-es távolságban, azaz a modell tervezői nem sokat törődtek az egykori bolygó trónfosztásával…

Linkajánló

Nyolc bolygó van a Naprendszerben!