Rejtőzködő csillagváros

Saját galaxisunk pora rejtegeti előlünk a Camelopardalis (Zsiráf) csillagképben látható szomszédos spirális rendszert. A Tejútrendszer csillagszőnyegén és porfátylán át szemléljük a sárgás spirálkarokat. Különleges látvány!

Bagi László, Öcsöd

Íme a rejtett galaxis! Legújabb asztrofotómon a Zsiráf csillagkép gyönyörű csillagvárosát, az IC 342 elnevezésű galaxist örökítettem meg. A rejtett galaxis elnevezés onnan ered, hogy pozícióját tekintve saját galaxisunk síkjához nagyon közeli irányban helyezkedik el. Ebben a régióban nagy mennyiségű csillagközi gáz és porfelhő található, amelyek együttesen elnyelik és szétszórják a galaxis fényét. A galaxis sajátos színe is ennek köszönhető. Ez a csodás csillagváros Földünktől megközelítőleg 10 millió fényév távolságra található. Látszólagos kiterjedése 20 ívperc körül van, ami a telehold méretének kétharmada.

Hat éjszakán át fotóztam az IC 342-t, hogy a lehető legtöbb részletet megörökíthessem. A végleges fotó 19,5 órányi expozíció eredménye. A fotó adatai a következőek. Távcső: Newton-asztrográf, 200/800 f/4, kamera: Atik One 6 mono, expozíciós adatok: 150×6 perc Lum, 15 óra RGB (1,5-1,5-1,5 óra).