Szemközt a Szaturnusszal

Szánthó Szabolcs, Pécs.

A bolygó alacsony állását és az idén már sztenderdnek mondható közepes nyugodtságot a rögzített képkockák nagy számával próbáltam ellensúlyozni, több–kevesebb sikerrel. A felvétel Pécsről készült 254/1200-as SkyWacher Newton távcsővel, 3x-os fókusz nyújtással, ASI 120MC-S színes CCD kamerával. 60 000 rögzített képkockából 3000 db. lett felhasználva.

A Szaturnusz 2017. július 18-án, Szánthó Szabolcs felvételén. Távcső: SkyWatcher 250/1200 Newton-tubus, mechanika: SkyWatcher EQ-6 Pro mechanika SynScan vezérléssel, kamera: ASI 120MC-S színes kamera, szűrő: Astronomik ProPlanet-742 CCD szűrő, korrektor: Televue 3x Barlow (1,25”).

A bolygó idei kedvező láthatóságáról így írt Kiss Áron Keve a Meteor csillagászati évkönyv 2017. évi kötetében: „A gyűrűs bolygó jelenlegi keringési ciklusa során a 2017-es évben van lehetőségünk a legnagyobb szögben rálátni a gyűrű északi felére. Bár a maximális, 27,0º-os tengelyhajlás októberre esik, oppozíciókor is 26,6º-os tengelyhajlás mellett, de nagyobb horizont feletti magasságban tudjuk megfigyelni a bolygót. Sajnos a Kígyótartóban járó planéta így sem emelkedik magasra: június 15-én, az oppozíció napján, deleléskor 22º-os horizont feletti magasságot ér el. A 0,0 magnitúdós égitest ekkor 18,4” átmérőjű. A korongon az északi félteke erősen felénk billen, a sávok íveltek. A déli féltekén a fátyolgyűrű alatt jól láthatóan kibukkan a SEB sötét sávja. A NEB várhatóan széles, markáns sávként övezi az északi féltekét, élesen elválik a világos EZ-től. Az északi póluson az apró, feketés pólussapka, nagyfelbontású felvételeken a hatszögletű poláris hexagon is előbukkanhat. A gyűrű a bolygó déli pólusát teljesen eltakarja, a sötét északi pólust fényes háttérként övezi, a gyűrű szinte magába nyeli a bolygót. A gyűrű réseinek megpillantására most van a legjobb lehetőség. Nagy távcsővel a Cassini-rés a pólusok felé is követhető, az Encke-rés intenzitásprofilja vizsgálható az anzákban, a Keeler-rés megpillantásával is próbálkozhatunk. A fátyol-gyűrű és annak inhomogenitásai is megfigyelhetők. A B gyűrű anzáinak belső részén próbálkozhatunk inhomogenitások, küllők megörökítésével.”