60 éves a NASA

Fennállásának 60. évfordulóját ünnepli az Egyesült Államok Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatala (National Aeronautics and Space Administration), a NASA. Az évfordulóra a NASA honlapja képes összeállítással készült, amely többek között a kezdeteket, az űrhajózási technológiát, a felfedezéseket és a jövőbeni terveket is röviden ismerteti.

Az űrügynökséget 1958-ban, Dwight D. Eisenhower elnöksége idején, a hidegháború alatt állították fel, miután a szovjet Szputnyik-1 műhold sikeresen feljutott a világűrbe. Bár a szovjet siker felgyorsította az eseményeket, a NASA megalakulása nem volt előzmény nélküli. Az Egyesült Államokban már 40 éve működött a NACA, az amerikai repülésügyi fejlesztésekkel foglalkozó intézet, amelynek egyik gyermeke volt például a hangsebességnél gyorsabb repülésre képes X-15 rakétahajtású kísérleti repülőgép. A Szuptnyik-1 fellövése után egy évvel, 1958. október 1-jén alakult meg hivatalosan is a NASA, és ezzel megkezdődött a majdnem két évtizeden át tartó szovjet-amerikai versengés, az űrverseny.

Eisenhower elnök (középen) átadja a megbízólevelet T. Keith Glennannek (balra), a NASA első igazgatójának, és helyettesének, Hugh L. Drydennek (jobbra). Az elnök 1958 júliusában írta alá a Nemzeti Légügyi és Űrhajózási Törvényt. Forrás: NASA

Az űrverseny folyamatos fejlődésre késztette az Egyesült Államokat és a Szovjetuniót. A szovjetek 1961-ben embert juttattak a világűrbe. Ezt a Mercury-programban az amerikaiak is megtették. Az első űrsétát 1965 márciusában Alekszej Leonov teljesítette. Három hónappal később a Gemini-programban Edward White is űrsétát tett. A fordulat végül 1969-ben, nyolc évvel Kennedy elnök híres, a Hold meghódításáról szóló bejelentése után következett be: az Apollo-program elsőként vitt embert a Holdra.

Az Apollo-11 űrhajósa, Buzz Aldrin a Holdon. Neil Armstrong is látható a képen, az alakja Aldrin sisakrostélyán tükröződik. Forrás: NASA

Az elmúlt hat évtizedben a hollywoodi filmeknek, sorozatoknak és számtalan dokumentumfilmnek köszönhetően a NASA neve egybeforrott az űr felfedezésével. Az aeronautikai, a technológiai fejlesztések és a tudományos kutatási programok pedig nemcsak a Naprendszer, az univerzum, de Földünk, sőt az emberi szervezet működésének megismerését is szolgálják.

Földünk, ahogy az Apollo-17 legénysége látta. Forrás: NASA

A NASA történetében nagy változást hozott az űrrepülőgép-flotta felállítása. Az elmúlt 30 évben a Columbia, a Challenger, a Discovery, az Atlantis és az Endeavour űrrepülőgép több mint 300 embert juttatott fel az űrbe. A ’70-es évek első amerikai űrállomása, a Skylab már a Nap, a Föld és a Hold megfigyelésének is otthont adott. Ezt követte a Nemzetközi Űrállomás (ISS), amelynek fedélzetén 2000. november 2-a óta folyamatosan szolgál emberi személyzet. Itt számos tudományos kísérlet folyik, egyebek mellett azt vizsgálják, miként hat a súlytalanság az élő szervezetre. Ez a jövőbeni hosszabb távú, bolygóközi űrutazásokat készíti elő.

Scott Kelly (balra) és orosz űrhajóstársa, Mihail Kornyijenko 2016. január 21-én, amikor a 300. űrben töltött napjukat ünnepelték. Forrás: NASA

A NASA a tervek szerint újra embert visz a Holdra, majd egyszer a Marsra is. A technológiai és tudományos fejlesztések nem állnak meg: az űrügynökség mérnökei igyekeznek javítani a légi közlekedés minőségén, a NASA folytatja a Föld, a Naprendszer és az univerzum vizsgálatát, és továbbra is igyekszik választ adni a népszerű kérdésre: Vajon egyedül vagyunk a világegyetemben?