Korongban „bújócskázó” csillagpárra bukkant a Spitzer

A NASA csillagászai egy, a körülötte lévő porkorongból elő-előbukkanó kettőscsillagot azonosítottak az infravörös űrtávcső mérései alapján.

Peter Plavchan, a NASA és California Institute of Technology csillagásza munkatársaival közösen nemrég egy 93 naponta felfényesedő, fiatal csillagrendszert fedezett fel a Spitzer-űrtávcső mérései alapján. Az YLW 16A jelű rendszer valószínűleg három fejlődő csillagot tartalmaz, amelyek közül kettőt egy, a csillagképződési folyamatból visszamaradt anyagkorong vesz körül.

A korong belsejében lévő, kettőscsillagként keringő komponensek időnként láthatóvá válnak a földi megfigyelő számára. Ennek valószínűleg a rendszer peremén keringő, harmadik csillag gravitációs hatása az oka, amely kissé megcsavarta a korongot, így annak síkja nem esik egybe a kettőscsillag keringési síkjával. A YLW 16A a negyedik példa azon ismert csillagrendszerek közül, amelyek az ismertetett ok miatt mutatnak periodikus fényességváltozásokat; ezek között pedig a második, amit a Rho Ophiucus nevű, csillagkeletkezési régióban találtak.

20130830_kettoscsillag_korong_1

Fantáziakép az YLW 16A jelű rendszerről: a belül keringő csillagpáros tagjai periodikusan elő-előtűnnek a gravitációs torzulást szenvedett korong síkjából (NASA/JPL-Caltech).

Spitzer-űrtávcsővel a korongban található felmelegedett gáz és por által kibocsátott infravörös fényt lehetett észlelni a YLW 16A jelű rendszerből, amelyet földi telepítésű, a közeli infravörös tartományban érzékeny műszerekkel (így a 2MASS égboltfelmérés keretében, valamint a chilei Very Large Telescope NACO detektorával) is tanulmányoztak.

Ezek a fiatal csillagrendszerek érdekes terepet kínálnak a bolygók keletkezése szempontjából is. A kutatók szerint egyaránt elképzelhető, hogy csak az egyik csillag körül alakuljanak ki planéták, de az is, hogy egyszerre mindkét csillag körül (ún. cirkumbináris pályán) keringjenek kísérők – akárcsak a sci-fi filmtörténet egyik leghíresebb hőse, Luke Skywalker szülőbolygója esetében (amelynek „valódi” mását is megtalálták már a csillagászok).

Forrás: ScienceDaily, 2013.07.31.