Bolygók más csillagok körül: új világok atlasza

Jelenleg több mint 260, más csillag körül keringő bolygót ismerünk, s ez a szám várhatóan egyre gyorsabb ütemben növekszik majd az előttünk álló évek során. A Naprendszeren kívüli planéták nyomon követése és rendszerezése éppen ezért egyre nehezebb feladatot jelent a csillagászok számára – nem is beszélve a laikus érdeklődőkről.

A NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) szolgáltatása, a PlanetQuest weboldal ezt a feladatot teszi könnyebbé. A honlapon gyakorlatilag minden exobolygókkal kapcsolatos információ megtalálható, a kutatási módszerek és műszerek leírásától a legújabb eredmények felsorolásáig. A nemrég felújított, PlanetQuest 2.0-ás verzió számos újítást is tartalmaz az előző változathoz képest.

A PlanetQuest 2.0 nyitóoldala (NASA/JPL)

Az új funkciók közül a leghasznosabb és leglátványosabb az ismert exoplanéták adatokkal, képekkel, és animációkkal gazdagított adatbázisa (New Worlds Atlas). A bolygórendszerek helye lokális galaktikus környezetünk 3D-s térképén is megjeleníthető. Ezenkívül a számítógépünk Desktop-jára is elhelyezhető exobolygó-számláló, a fontosabb kutatócsoportokat bemutató oldalak és kibővített képgalériák is várják a felhasználókat.

Jó böngészést mindenkinek!