Becsapódott a japán holdszonda a Hidegség Tengerén

5190

A japán Hakuto-R Mission 2 (M2) szonda nagy sebességgel becsapódott a Hold Mare Frigoris (Hidegség Tengere) elnevezésű területén.

Ez év január 15-én az amerikai Firefly Aerospace és a Hold kutatására specializálódott japán iSpace magánvállalatok egy-egy űrszondája indult a floridai Kennedy Űrközpontból (Cape Canaveral) a SpaceX Falcon–9 hordozórakétájával, hogy a Hold különböző területeire leszálljanak és ott kutatásokat végezzenek.

A japán Hakuto-R M2 (Fehér Nyúl) küldetése nemzetközi együttműködéseket is magában foglalt, például egyes műszerek, illetve a magával vitt holdjáró elkészítésében. A Hakuto-R M2 egy kis méretű (26 x 31,5 x 54 cm) és kis tömegű (mintegy 5 kg) holdjárót is magával vitt. A rovert az iSpace vállalattal együttműködve egy luxemburgi technológiai cég készítette. A rover szénszálas fémből készült, neve „Tenacious”, vagyis „szívós, kitartó”. A lander neve „Resilience”, aminek jelentése „ellenálló, tűrőképes”. A szondát a japán iSpace magánvállalat készítette. Egy nagy felbontású, jó optikai minőségű HD kamera is került a kis holdjáróra, amivel a Hold közeli és távoli felszíni részleteit is képes lett volna fotózni és közvetíteni a Földre. A földi irányítóközpont és a rover közötti rádiókapcsolat a leszállóegységen mint reléállomáson keresztül valósult volna meg.

A Hakuto-R M2 szonda elnyúlt ellipszispályákon több pályamanőver után május 6-án 20:41 UTC-kor pályára állt égi kísérőnk körül, ahol megkezdte méréseit és a pályamanővereket égi kísérőnk felszínére történő leszállásra.

A Hakuto-R M2 Resilience holdszonda leszállása

A 2025. június 4-én közzétett tervek szerint a Hakuto-R M2 kijelölt legkorábbi lehetséges leszállási időpontja magyar idő szerint 2025. június 5. 21:17 (19:17 világidő) volt. Azonban a szonda mintegy két perccel hamarabb érte el a Hold felszínét, és megszakadt vele a rádiókapcsolat, ami nagy aggodalomra adott okot. A két perccel korábbi felszínre érkezés az eddigi vizsgálatok szerint az adott felszín feletti magasságokhoz tervezett sebességértékeknél jóval nagyobb sebességű leereszkedést jelent. A felszínre 187 km/h sebességgel „keményen” érkezett meg, vagyis becsapódott. Mindez az előzetes vizsgálatok szerint a lézeres magasságmérő rendszere hibájából adódhatott, mert a rendszer a valóságosnál nagyobb magasságot mért, ami a szükségesnél nagyobb ereszkedési sebességet engedett meg a szondának, miközben a fékező hajtóművek jól működtek, és elegendő mennyiségű üzemanyag állt rendelkezésre.

A Hakuto-R M2 holdszonda leszállása élő közvetítésének egy képe. Középen a szonda leszállásának szimulációs képe, jobbra fent a szonda sebessége (km/h) és felszín feletti magassága (méter) látható. A jobb alsó sarokban a szonda felszín feletti pályagörbéjének megtett szakasza látható. Balra lent az iSpace technikai szakértője magyarázza a leszállás részleteit (iSpace Hakuto-R Mission 2, 2025.06.05. UT, YouTube).

Az alábbi két videó a Hakuto-R M2 holdszonda leszállásának teljes élő közvetítését mutatja be.

ispace SMBC x HAKUTO-R VENTURE MOON: Live Landing Coverage -iSpace – 2025. június 5. – 01h4820m (YouTube).
ispace Attempts Moon Landing with its HAKUTO-R Mission 2 Lunar Lander – NASASpaceFlight (NSF) – 2025. június 5. UT – 01h23m35s (YouTube)

A japán holdszonda sikertelenül végződött leszállási kísérlete után szakértők elemezték a lehetséges okokat és néhány óra múlva sajtótájékoztatón ismertették az első vizsgálati eredményeket.

Ryo Ujie, a japán iSpace magánvállalat és a Hakuto-R Mission 2 technikai vezetője a szonda leszállása utolsó fázisának eseményeit és a becsapódás lehetséges körülményeit ismerteti (iSpace).
iSpace Moon Post-Landing Press Conference | M2 Mission – iSpace – Today in space – 57m58s (YouTube)

A közeljövőben a NASA Hold körüli pályán keringő LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) nagy felbontású kamerája (LROC NAC) részletes felvételein láthatóak lesznek a Hakuto-R M2 holdszonda becsapódásának következményei a felszínen.

Ez a japán holdszonda az első, amely a Hold északi sarki területén érte el a felszínt

A Hakuto-R M2 tervezett elsődleges leszállóhelyének (MFLZ-Prime) közelítő holdrajzi koordinátái: északi szélesség 60,5 fok, nyugati hosszúság 4,6 fok. Ez a hely a Mare Frigoris északi pereméhez van közel, a kis távcsővel is megfigyelhető 33 km ármérőjű Timaeus-krátertől mintegy 120 km-re DNy-ra egy sötét bazaltos felszínen. Egy tartalék leszállóhelyet (MFLZ-BU1) is kijelöltek, ami az elsődleges leszállóhelytől nyugatra van, azzal közel azonos holdrajzi szélességen, a 8 km átmérőjű Birmingham B krátertől délre a Mare Frigoris viszonylag sima területén. A Mare Frigoris sík területén mindkét leszállóhely alkalmas lesz a Földdel való rádiókapcsolat biztosítására, mert bolygónk és a szonda közötti rádióvonalon nincs akadálya a rádióhullámok terjedésének.

A Hakuto-R M2 elsődleges leszállóhelye (MFLZ-Prime, piros korong), illetve a tartalék leszállóhelye (MFLZ-BU1, lila korong) a Mare Frigoris területén. A képen 100 km távolság skálát egy vastag fekete vonalszakasz kelöli (jobb alsó sarok). A holdi északi irány felfelé, a keleti irány jobbra van (Ispace, x.com, 2025.04.21.).

A Hakuto-R M2 tervezett leszállóhelyeit a Mare Frigoris területén az alábbi nagyobb skálájú képen is bemutatjuk, amelyen a környező nevezetes holdfelszíni alakzatok is jól láthatók: A nagy, 101 km átmérőjű sima aljzatú Plato-kráter, attól jobbra (holdi keletre) a holdi Alpok-völgy (Vallis Alpes) a Montes Alpes területén. A Mare Frigoristól északra a 156 km átmérőjű, közel négyszög (négyzet) alakú peremű W. Bond (William C. Bond) kráter, valamint kisebb kráterek is megfigyelhetők. A Mare Frigoris és alakzatai, valamint a tőle északabbra levő alakzatok kis távcsővel is jól láthatók.

A Hakuto-R M2 elsődleges leszállóhelye (fehér „+”), illetve a képen tőle balra (holdi nyugatra) a tartalék leszállóhely (fehér „X”) is be van jelölve. A képen a W. Bond (156 km átmérőjű), a Timaeus (33 km átmérőjű), az Archytas (32 km átmérőjű), valamint a Protagoras (22 km átmérőjű) kráterek is jól megfigyelhetőek. A felvételt Szoboszlai Zoltán (Hajdúnánás) készítette 2024. szeptember 24-én 02:10 világidőkor egy SW 180/2700 mm-es MakszutovCassegrain-távcsővel ASI 178 MC kamerával összesen 60 s expozíciós idővel (a holdi északi irány felfelé van) (MCSE: A hét képe, 2025.05.26., a leszállóhelyek és alakzatok bejelölése a szerző által).

A NASA Hold körüli keringő LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) szondájával még a japán holdszonda leszállása előtt készített részletes felvételei a Hakuto-R M2 leszállóhelyének környezetét mutatják a Mare Frigoris területén. A felvételen a Mare Frigoris mintegy 3,5 milliárd évvel ezelőtti vulkanikus terület sötét bazaltfelszíne és egyenes árkai és hosszúkás, enyhén kiemelkedő alakzatai is láthatóak.

A NASA LRO LROC NAC (kis látószögű) kamerájával készített felvétele a Hakuto-R M2 leszállóhelyéről, ami a kép alján a fehér színű oldalakkal határolt téglalapon belül van. A teljes kép vízszintes oldala 70 km. A képen ferdén látszik a holdi északnyugatról délkelet felé a Mare Frigoris felszínének egy részlete (NAC M149972490LR, NASA/GSFC/Arizona State University).

Az LRO által készített kisebb terület a Hakuto-R M2 leszállóegység kijelölt elsődleges leszállóhelye látszik az alábbi képen.

A NASA LRO LROC által készített felvétel a Hakuto-R M2 leszállóhelyének környezetét mutatja. A kép vízszintes oldala 5040 méter, a holdi északi irány felfelé van (M1488965987LR, NASA/ASU/Goddard Space Flight Center].

Ilyen lett volna a Hakuto-R M2 leszállóegység és a mini holdjáró környezete a Holdon

A Hakuto-R M2 szonda leszállóhelye a Mare Frigoris területén van. Ez az eddigi holdszondák és az Apollo holdexpedíciók közül a Hold eddigi legészakibb leszállóhelye. A Mare Frigoris ősi holdi vulkáni bazaltos területének megismerése kezdetét lehetővé teszik a japán holdszonda leszállóegységének és holdjárójának műszerei. A Hold felszíni összetételének vizsgálata egyrészt égi kísérőnk geológiai történetének megismerése szempontjából is fontos, de azért is, mert a jövőben a fontos nyersanyagok, illetve oxigén, hidrogén, valamint a Hold sarki területein esetleg a víz kinyeréséhez is szükséges a felszín anyagának megismerése.

Fantáziakép a Hakuto-R M2 Resilience leszállóegységről és a Tenacious mini holdjáróról a Hold felszínén. A leszállóegység és a Föld közötti rádióvonal akadálymentes a Hold Mare Frigoris területéről (Ispace, 2025).

Sok hasznos tapasztalat gyűlt össze több holdszonda sikertelen küldetéséből

Az utóbbi években sajnos már több olyan holdszonda küldetése végződött kudarccal, amelyeket sima leszállásra terveztek a Hold felszínére. A teljesen sikeres holdra szállás ritka volt a közelmúltban. A Hakuto-R első küldetése is kudarccal végződött 2023-ban. A Hakuto-R M2 mostani sikertelenül végződött küldetése után a japán iSpace magánvállalat és a vele együttműködésben levő nemzetközi partnerei (pl. amerikai vállalatok, NASA, európai cégek) már aktívan dolgoznak a közeli jövőre tervezett holdprogramok és az ezekkel kapcsolatos űreszközök elkészítésében, mint például a 2027-re tervezett Mission 3 és Mission 4 küldetésekre.

A hír a GINOP-2.3.2-15-2016-00003 “Kozmikus hatások és kockázatok” projekt témaköréhez kapcsolódik.

Források:

SPACE.COM (2025.06.05.)

SPACE.COM (2025.06.04.)

Hakuto-R Mission 2 landing site (LRO/LROC 2025.05.16.)

Ispace (2025.04.21., x.com)

Ispace (2025.03.04. x.com)

Ispace: Hakuto-R Mission 2

Kapcsolódó internetes oldalak:

Űrvilág (2025.06.06. 08:50)

MCSE: A hét képe (2025.05.26.)

MCSE hír (2025.01.15.)