Új kisplanetárium Alsómocsoládon

2015. július 3-án egy újabb település írta be nevét a hazai csillagászati intézmények sorába: Alsómocsolád, ahol kisplanetáriumot avattunk.

E hír olvasóinak többsége bizonyosan még csak nem is hallott erről a hangulatos baranyai községről, pedig már eddig is sokféle kínálattal várta az ide érkezőket. Sőt, természettudományos bemutató, interaktív tárház is működik, állandó kiállításokkal, csillagászati észlelőterasszal, távcsővel, napórával, sokféle érdekes foglalkoztató helyiséggel. Az ismeretterjesztés szolgálatában immáron jó néhány éves múltra tekintő tudományos játszóházat több más turisztikai létesítménnyel az Alsómocsoládi Községfejlesztő és Szolgáltató Nonprofit Kft. működteti, amelynek vezetője Kmettyné Győri Szilvia, aki a csillagászati ismeretterjesztés lelkes helyi letéteményese is. Néhány merész álmodozó mellett az ő álma is megvalósult, amikor a község új turisztikai látvány-kínálataként megépült Boeing 737 repülőgép-szimulátor mellett helyet kaphatott egy 5 méteres kupola-átmérőjű, digitális vetítős planetárium is.

Az avatóünnepség.

Az ácsolt fa vázon kialakított vakolt vetítőfelület környékbeli mesterek munkája, mint ahogy a szimulátor és a planetáriumi vetítő berendezés is hazai cégek által készült – tehát ízig-vérig magyar. Abból is példát mutatott ez a kis település, hogy a megszokottnál sokkal kisebb pénzügyi keretből is lehet hasznos és látványos dolgokat alkotni. Dicső László polgármester a falunapok rendezvénysorozata keretében adta át a planetáriumot és a Boeing szimulátort az érdeklődő nagyközönségnek, és már az első két napon is több vetítésre került sor, amelyeken nagyon sokan megtapasztalhatták az új lehetőséget: a mesterséges égbolt csodáit.

Dicső László polgármester az átvágott szalaggal.
Az új planetárium és a Boeing-szimulátor.

A fennkölt pillanatok után itt is dolgos időszak köszönt be: augusztus 3-7-ig tartandó csillagászati táborra várnak jelentkezőket, nem csak a környező térségből, hanem az ország bármely más pontjáról is! További bővebb információkat a http://turizmus.alsomocsolad.hu/ honlapon találhatnak az érdeklődők, de a szervezők a turizmus@alsomocsolad.hu e-mail címen is szívesen várják a jelentkezőket. Természetesen a turista szezon múltával sem lanyhul a lendület: ősztől iskolás és óvodás csoportoktól kezdve nyugdíjas klubokig mindenféle korosztály számára változatos vetítési programot kínálnak. Feltétlenül ajánljuk a hazai csillagászati intézmények szerelmeseinek, hogy mielőbb látogassanak el családjukkal, barátaikkal ide is és ismerjék meg az itteni kis centrumot!