10 pont az újra működő Hubble Űrteleszkópnak

Több napos próbálkozás után a NASA szakembereinek sikerült elindítani az űrteleszkóp adatainak Földre juttatásáért felelős Science Instrument Control and Data Handling System rendszerének másodpéldányát. Ez műszaki szempontból azért is érdekes, mert ez a berendezés utoljára 18 évvel ezelőtt a Földön volt áram alatt, így egyáltalán nem volt biztos, hogyan fog reagálni a bekapcsolási utasításra. Szerencsére a próbálkozásokat siker koronázta, s a távcső még működő műszerei, például a WFPC2 (Wide Field Planetary Camera 2) által rögzített képek újra az irányítóközpontba sugározhatók. Ezek közül az első rögtön "10 pontosra" sikerült, ugyanis 2008. október 27-28-án egy olyan kölcsönható galaxispárról készültek felvételek, melynek egyik tagja egy 1-esre, a másik pedig egy 0-ra hasonlít, így a gyönyörű pár egy tizest formáz.

Az Arp 147 katalógusjelű kölcsönható galaxispár. A felvétel a Hubble űrteleszkóp WFPC2 kamerájával három színszűrőn (kék, látható és infravörös tartomány) keresztül rögzített képek számítógépes kombinációjával állt elő.
[NASA, ESA, and M. Livio (STScI)]

Az Arp 147 katalógusjelű objektum a Cet csillagképben figyelhető meg, s körülbelül 400 millió fényévre található tőlünk. Az 1-est formázó galaxis majdnem az éléről látható, a kölcsönhatás nyomai egy csillaggyűrűtől eltekintve viszonylag kevéssé látszanak rajta. A 0-ra emlékeztető galaxis domináns alakzata az intenzív csillagkeletkezési területek alkotta kék színű gyűrű. Ez valószínűleg akkor jött létre, mikor a másik galaxis áthaladt rajta. Hasonlóan ahhoz, mint amikor a vízbe dobott kő hatása nyomán kifele haladó körhullámok indulnak el, a két galaxis ütközési pontjától egy sűrűséghullám indult kifele. Amikor ez találkozott a "megtámadott" galaxisnak az együttes gravitációs hatás miatt befele mozgó anyagtömegeivel, lökéshullámok keletkeztek, melyek a gáz sűrítésével beindították, illetve felgyorsították a csillagkeletkezési folyamatokat. A kék gyűrű bal alsó részén látható poros vörös folt valószínűleg a galaxis eredeti magjának helyét jelzi.

A kölcsönható galaxisok első katalógusát Halton Arp publikálta 1966-ban "Atlas of Peculiar Galaxies" címmel.