Viperát fogott az ALMA és a VLT: lenyűgöző spirálgalaxis az ESO képén

Az NGC 1087 jelű spirálgalaxis képét az ALMA rádiótávcső-hálózat és az ESO VLT felvételeiből állították össze. (Forrás:ESO/ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/PHANGS)

A feltekeredett, alvó kígyóra emlékeztető felvételen az NGC 1087 látható. Ez a spirálgalaxis a Cet csillagképben figyelhető meg, és nagyjából 80 millió fényévre van a Földtől. A kép több, különböző hullámhosszon rögzített felvétel kombinálásával jött létre.

Nem kell aggódnunk, az NGC 1087 nem mérgező. A fenyegetőnek látszó vörös izzást valójában a hideg molekuláris gáz alkotta felhők idézik elő, az a nyersanyag, amelyből csillagok jönnek létre. A csillagászoknak az ESO partnerségével működő chilei Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) rádiótávcső-hálózat segítségével sikerült képet alkotniuk ezekről a felhőkről. A háttérben látható kékes régiók idősebb, már kialakult csillagok mintázatát fedik fel. Ezeket az ESO szintén Chilében működő Nagyon Nagy Távcsövére (VLT) telepített Multi-Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) műszerével örökítették meg.

A felvételek a Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS (közeli galaxisok fizikája nagy felbontásban – PHANGS) projekt keretében készültek. A kutatócsoport közeli galaxisokat figyel meg nagy felbontásban az elektromágneses spektrum különböző tartományaiban működő távcsövekkel. A különböző hullámhosszok a galaxisokban lévő csillagok, gáz és por fizikai tulajdonságairól árulkodnak, és ezek összehasonlításával a csillagászok megvizsgálhatják, hogy mi aktiválja, fokozza vagy akadályozza az új csillagok születését.