Legyen Ön is galaxisosztályozó!

Július 11-én, szerdán indult útjára az Oxfordi Egyetem csillagászainak kezdeményezése, amellyel a nyilvánosság segítségét kérik galaxisok millióinak osztályozására, így ezáltal bárki új felfedezések részesévé válhat. A www.galaxyzoo.org honlap látogatói szebbnél szebb galaxisok képeit tanulmányozhatják, legtöbbjüket emberi szem még sosem látta. A weblapot felkeresők feladata az, hogy osztályozzák a galaxisokat kinézetük alapján: döntsék el, hogy spirális vagy elliptikus galaxisok-e. Ezzel az egyszerűnek tűnő feladattal hétköznapi emberek is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a csillagászok feltérképezzék, hogyan oszlanak el a különböző típusú galaxisok az égen, ezáltal pedig jobban megértsék a Világegyetem szerkezetét. A galaxisokról az Új-Mexikóban lévő Sloan Digital Sky Survey robottávcsöve készítette a képeket.

A GalaxyZoo.org kezdőoldala

"A honlap nemcsak szórakoztatásra készült" – nyilatkozta Kevin Schawinski az Oxfordi Egyetemről, ahol az adatok elemzését végzik. Az emberi agy alakfelismerő képessége még mindig nagyságrendekkel meghaladja a legjobb számítógépes algoritmusokat, s a folyamatos fejlesztések ellenére is szinte lehetetlen olyan programot írni, amely nagy biztonsággal felismeri a különböző típusú galaxisok változatos formáit. Akár 5 percet, akár 5 órát töltenek el segítő szándékú emberek, mindenféleképpen felbecsülhetetlen értékű részvételük.

Mielőtt a honlap látogatói tényleges munkába kezdenének, egy nagyon jól szerkesztett oktatói anyag segítségével megtanulhatják a galaxisosztályozás alapvető tudnivalóit. Elsőként a két alaptípussal, a spirális és elliptikus galaxisokkal ismerkedhetünk meg egyszerűbb, majd kicsit bonyolultabb formákon keresztül. Ezután gyakorolhatjuk a kölcsönható galaxisok megkülönböztetését az alaptípusoktól, végül pedig a halvány, messzi galaxisfajták felismerését. Pár példán keresztül tesztelhetjük a spirális galaxisok forgásirányának meghatározását. Végezetül azt is bemutatják, hogy hogyan tehetünk különbséget a galaxisok és a csillagok, illetve mozgó objektumok között. A tényleges munka megkezdéséhez 15 tesztgalaxisból legalább nyolcat helyesen kell osztályozni, onnan pedig már csak a rendelkezésre álló szabad idő korlátozza a Világegyetem kozmikus mélységeibe tett kirándulásainkat.

A két alapvető galaxistípus: balra a spirális M101, jobbra pedig az elliptikus M87

A galaxyzoo.org csapatát a NASA egy korábbi, Stardust@home névre keresztelt projektje ihlette, amelyben a Wild–2-üstököst meglátogató űrszonda visszatérő kapszulájából származó porrészecskék osztályozásához kérték a nagyközönség segítségét.

Forrás: GalaxyZoo.org