Leállították az InSight fúrófejét

A NASA InSight leszállóegysége többek között egy olyan berendezéssel van felszerelve, mely 5 méterre képes leásni magát a marstalajba, ahol a bolygó belsejéből feláramló hőt méri. Miután február 28-án, csütörtökön elkezdte „lekalapálni” magát a felszín alá, a 40 centiméter hosszú szonda (a Heat and Physical Properties Package vagy röviden HP3 eszköz része) körülbelül háromnegyedéig tudott kijutni a szerkezetből, mielőtt leállt. Március 2-án, szombaton újabb kísérletet tettek a kalapálásra, de nem sikerült továbbhaladni. A Földre visszaküldött adatok szerint a szonda, vagy „vakond” körülbelül 15°-ös szögben áll.

A kutatók arra gyanakodnak, hogy valamilyen kőzetbe vagy kavicsba ütközhetett. A kutatócsoport bízott benne, hogy relatíve kevés kővel találkoznak majd a felszín alatt, mivel a leszállóegység környékén a felszínen nem sokat látni. Ennek ellenére úgy tervezték meg a vakondot, hogy a kisebb köveket félre tudja tolni, vagy ki tudja őket kerülni. A Német Légügyi és Űrkutatási Központ (DLR) berendezését az InSight indítása előtt többször tesztelték, és ez a funkciója minden alkalommal hiba nélkül működött.

A NASA InSight leszállóegységének HP3 berendezése a felszínen 2019. február 12-én. (NASA/JPL-Caltech/DLR)

„A csoport úgy határozott, hogy mostanra felfüggesztjük a kalapálást, részletesebben analizáljuk a helyzetet és közösen kitalálunk valamilyen stratégiát az akadály elhárítására.” – mondta a HP3 vezető kutatója, Tilman Spohn (DLR). Hozzátette, hogy a csapat körülbelül 2 hétig tervezi leállítani a fúrást.

A mérési adatok azt mutatják, hogy a szonda egyébként megfelelően működik: miután körülbelül 28 °C-ra felmelegedett, megmérte, hogy milyen gyorsan disszipálódik a hő a marstalajban. Az így kimért hővezetőképesség segít bekalibrálni a vakondot követő „zsineg” szenzorait. Miután a vakond elég mélyre jutott, ez fogja mérni a Mars természetes, belülről feláramló hőjét, mely a bolygó kialakulásának idejéből visszamaradt radioaktív anyagok bomlásából származik.

Művészi elképzelés az InSight leszállóegységéről, ahogyan munkához lát a Mars felszínén (NASA/JPL-CALTECH)

A kutatócsoport további fűtési teszteket fog végezni a héten, hogy a felszín felső rétegének hővezetési tulajdonságait vizsgálják. Ezen kívül az InSight fedélzetén elhelyezett radiométerrel a felszín hőmérsékletváltozásait is mérni fogják. A Mars egyik holdja, a Phobos ezen a héten többször is el fog haladni a Nap előtt, így pedig, mint egy átutazó felhő, árnyékot vet majd a felszínre, mely következtében az InSight körüli marstalaj elsötétedik és lehűl majd.

Több információ az InSight blogján olvasható, a küldetésről további információkat pedig itt találnak.