Lenyűgöző, 5,7 terapixeles mozaikon járhatjuk be a Marsot

Soha nem látott részletességű térképen navigálhatunk a Mars bolygó teljes felszínén egy új interaktív honlap segítségével. Az interaktív térkép a NASA MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) keringőegységének felvételeiből készült és egyaránt hasznos a kutatók és a laikus érdeklődők számára is. Káprázatos részletességű felvételeken gyönyörködhetünk sziklaszirtekben, becsapódásos kráterekben vagy akár porördögök hagyta nyomvonalakban is. A mozaik az MRO CTX (Context Camera) eszközének kb. 110 000 felvételéből készült, pixelenként nagyjából 25 m2 területet fed le.

Az új Global CTX Mosaic of Mars ezzel a valaha a Marsról készített legnagyobb felbontású globális térkép. Ha az 5,7 terapixeles mozaikot kinyomtatnánk, akkor egy közel négyhektáros területet lefedhetnénk vele.

A Global CTX Mosaic of Mars interaktív Marstérképen kutatók és érdeklődő laikusok is eddig sosem látott részletességgel fedezhetik fel a Marsot. A beállítások között rengeteg különböző réteget lehet megjeleníteni, mint például a geológiai képződmények neveit. (Forrás: NASA/JPL-Caltech)

A mozaikot a Bruce Murray Laboratory for Planetary Visualization vizualizációs laboratórium fejlesztette, amihez közel hat évre és több tízezer munkaórára volt szükség. A mozaik annyira részletes, hogy már a béta verzióját is több mint 120 referált tudományos cikkben hivatkozzák. Mindemellett viszont igazán egyszerű a használata, így bátorítunk minden kedves olvasót, hogy merüljön el egy kicsit a szomszédos bolygónk világában!

Az interaktív mozaiktérképpel kiválóan lehet például becsapódásos krátereket felderíteni, mint amik itt a képen is láthatóak. (Forrás: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

A CTX az MRO keringőegységen működő három NASA JPL kamera egyike. Közéjük tartozik a HiRISE (High-Resolution Imaging Science Experiment) kamera is, ami a felszín egészen kicsi területeiről készít színes felvételeket. Ehhez képest a CTX nagyobb látómezővel rendelkezik, így segít az adott képződmények környezetét is feltérképezve meglátni az összefüggéseket. A nagy látómezőnek köszönhetően kiválóan alkalmas például becsapódásos kráterek felfedezésére. A harmadik kamera a MARCI (Mars Color Imager) napi globális térképeket készít az időjárási viszonyokról, viszont sokkal kisebb térbeli felbontással.

Az MRO keringőegység 2006-ban érkezett meg a vörös bolygóhoz, azóta pedig szinte a teljes felszínét végigfényképezte. A mozaik készítése kicsit olyan, mint tűt keresni a szénakazalban és mint egy puzzle-t kirakni egyszerre. Rengeteg fényképet kell átnézni hozzá, hogy megtaláljuk az azonos fényviszonyokkal, tiszta égbolttal rendelkező képeket, amiket utána össze lehet illeszteni. Az interaktív mozaik fejlesztői olyan algoritmust fejlesztettek, ami a fényképeken látható felszínformák alapján kapcsolja össze a képeket; ezután a maradék mintegy tizenháromezer képet, amit az algoritmus nem tudott összeilleszteni, manuálisan kellett megcsinálni. A még megmaradó rések olyan területek, amiket vagy még a CTX nem fényképezett le a projekt megkezdésekor, vagy amiket felhők vagy por takart el éppen. Az elkészült térkép pedig gyönyörű és a tudomány hasznos eszköze is egyben.

A globális mozaik egy része (bal oldal) és az, hogyan illesztették össze az MRO kontextuskamerájának felvételeiből (jobb oldal). (Forrás: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Néhány kattintással közelíthetünk rá bármelyik területre, gyönyörködhetünk ősi folyómedrekben a Medusae Fossae területen, átugorhatunk a Gale-kráterbe vagy Jezero-kráterbe, ahol éppen a NASA Curiosity és Perseverance marsjárói vannak. Meglátogathatjuk Olympus Mons-t, a Naprendszer legmagasabb vulkánját is, aminek a topografikus adatait a NASA MGS (Mars Global Surveyor) keringőegység méréseinek köszönhetjük. Kiemelhetjük a becsapódásos krátereket is, hogy a teljes bolygót szemügyre véve láthassuk, valójában mennyire sok kráter is van a Mars felszínén.

Az MRO már 17 éve küldi a szebbnél szebb és részletesebb képeket a Mars felszínéről. Az új interaktív mozaik egy csodálatos módja annak, hogy felfedezzük a hosszú évek alatt összegyűjtött fényképek egy részét.