A Plútó-vita folytatódik

„Mi, planetológusok és csillagászok nem értünk egyet az IAU bolygókat definiáló határozatával…" – kezdődik az a petíció, amelyet öt nap alatt háromszáz, a Naprendszer kutatásával foglalkozó kutató írt alá. Az állásfoglalás mellé nem csak személyek, hanem kutatóintézetek is felsorakoztak. A téma különböző ágait művelő szakemberek leginkább azt nehezményezik, hogy az elfogadott határozatot néhány nap alatt, a többség kizárásával és véleményük meghallgatása nélkül hozta egy szűk körű társaság, a szavazáson pedig az IAU (Nemzetközi Csillagászati Unió)  közel tízezres tagságából csak 428-an vettek részt. Az első kommentárok alapján az aláírók elsősorban a prágai közgyűlésen elfogadott definíciókat, nem pedig a Plútó lefokozását kifogásolják, bár ez személyes értelmezés kérdése is. Az aláírók szerint a 2009-es IAU közgyűlésig egy „jobb" és szélesebb támogatottságot élvező meghatározást kell kidolgozni a bolygókra.

A „Plútó-sztori" tehát folytatódik, ami további bizonytalanságot és értetlenséget szül majd az egyébként is kicsit összezavart tanárok, tankönyvírók és az érdeklődők körében. Bár a kutatók alapvetően a definíciót kifogásolják, nem sok kétségünk lehet arról, hogy a médiumok miként fogják tálalni az eseményeket a nagyközönség számára. Kérdés, hogy az IAU vállalja-e, hogy, egy ilyen nagy felzúdulást keltő kérdésben három év múlva egy újabb, esetleg teljesen más döntést hoz. Felmerül az a kérdés is, hogy ez a háromszáz csillagász – akik egyébként mind amerikaiak – miért nem hallatta hangját az ügyben a döntés előtt, hiszen régóta tudható volt, hogy az idei közgyűlésen az IAU döntést fog hozni a témában. Folytatás következik…