A Tejútrendszer szíve infravörösben

Egy újabb fantasztikus részletességű kompozíciót köszönhetünk a veterán Hubble Űrtávcsőnek, igaz, a felvétel elkészültéhez a Spitzer is hozzájárult.  A Tejútrendszer középpontjának mintegy 300×115 fényéves térségét láthatjuk az alábbi kompozit infravörös képen. A csillagvárosunk centrumáról készült panoráma az eddigi legélesebb felvétel a néhány mikronos hullámhosszakon. A Hubble NICMOS (Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer, azaz Közeli infravörös kamera és több-objektum spektrométer) műszerének felbontása lehetővé tette a mindössze 20 Naprendszer méretű részletek feloldását a 26000 fényévre lévő régióban. A NICMOS mozaikja 144 Hubble keringés alatt készült 2304 egyedi kép felhasználásával 2008. február 22. és június 5-e között. A kép hamis színeit a Spitzer IRAC (Infrared Astronomy Camera, azaz infravörös csillagászati kamera) műszerével készült archív felvételek adják különböző hullámhosszakon.

A Tejútrendszer középső tartománya a HST és a Spitzer adatainak felhasználásával (a hamisszínes kép színkódolása: 3,6 μm=kék, 4,5 μm=zöld, 5,8 μm=narancssárga és 8 μm=vörös). Nagyobb felbontású verzió itt tekinthető meg. [NASA, ESA, JPL, Q. D. Wang, S. Stolovy]

Galaxisunk középső területeit sűrű por- és gázfelhők takarják el a látható tartományban, infravörösben viszont feltárulnak a részletek: örvénylő struktúrák, nagytömegű csillagok, fiatal csillaghalmazok, világító gázfelhők és sötét porfelhők zavarbaejtő egyvelege. A mágneses tér terelheti a plazma anyagát a bal felső sarokban lévő Arches vagy Ívek halmaz felé, míg a bal alsó sarokban látszó Quintuplet vagy Ötös halmazból áradó nagyenergiájú csillagszelek erodálják a csillagközi anyagot, kialakítva ezzel a hatalmas oszloppilléreket. A Tejútrendszer közepét jelölő Sagittarius A*-ot övező központi halmaz masszív csillagai a jobb alsó sarokban láthatóak. Meglepő eredmény, hogy a halmazokon kívül is, azokkal nem társulva is számos nagytömegű csillagot figyeltek meg a szakemberek, ami egyelőre még magyarázatra szorul.

Hubble Űrtávcső sajtóközlemény, 2009. január 5.