Óriásbolygó-időjárás

A február végi együttállás egyik főszereplője volt a Jupiter. Most vessünk egy közeli pillantást az óriásbolygó felhőzetére!

Ajtai Csaba, Biharnagybajom

A Jupiter a bolygók óriása, tömege nagyobb, mint az összes többi bolygóé együttvéve, térfogata ezerszer nagyobb, mint a Földé, holdrendszere pedig oly kiterjedt és bonyolult, mintha maga is egy kicsiny Naprendszer lenne. Mint minden óriásbolygónál, itt is csak a hatalmas légkör tetejét látjuk, a belső szerkezetre ez alapján kell következtetnünk. Hatalmas mérete – egyenlítői átmérője 142 796 km – ellenére ez a planéta forog a leggyorsabban, forgási ideje az egyenlítőn 9 óra 50 perc. Azért kell hangsúlyozni az egyenlítőt, mert a gázóriások gyors forgásuk közben a centrifugális erő miatt ellapulnak, valamint az általunk megfigyelt külső légkörük nem egyenletes sebességgel forog. Az egyenlítőhöz képest a magasabb szélességeken lassul a forgás. A Jupiter poláris átmérője csak 134 ezer km, forgási ideje közepes földrajzi szélességeken pedig 9 óra 55 perc. Távcsőbe pillantva számos sötét övet figyelhetünk meg a bolygón, amelyek a mélyből feláramló légtömegekben keletkező felhők tetején kicsapódó bonyolult molekulák miatt sötétek. A Jupiter híres képződménye a Nagy Vörös Folt, amely egy legalább 300 éve tomboló vihar. A bolygófő alkotórésze a hidrogén és a hélium, elegyülve metánnal és ammóniával. A bolygó átlagos sűrűsége csak 1,3 g/cm3, ám a légkör hatalmas nyomása miatt 1000 km mélyen a hidrogéngáz cseppfolyóssá válik, a bolygó középpontjában pedig kb. 30 000 K-es hőmérséklet és 100 millió atmoszféra nyomás uralkodik. A Jupiternek erős és bonyolult mágneses tere van.

2012w09-nagy

A hét csillagászati képe 2011. november 12-én készült. Technikai részletek: SkyWatcher BD 150/750 Newton tubus motoros mikrofokuszírozóval Mechanika: Celestron Advanced EQ-5 Dual Axis Kamera: Scopium Hold- és bolygókamera Exp. idõk / ISO: 34,15ms Szűrõ: Baader UV/IR Block szûrõ (1,25”) Helyszín: Biharnagybajom Megjegyzés: Seeing: 6-7/10, Átlátszóság: 4/5, Effektív fókusz: kb. 5622 mm (TeleVue 3X Barlow +Orion Shorty-Plus 2x), Feldolgozva Registax6 3491 frame-ből a legjobb 2500 felhasználásával.