A legközelebbi planetáris köd

Gyűrűs-köd, Súlyzó-köd, Macskaszem-köd: néhány a leghíresebb és leglátványosabb planetáris ködök közül. A legközelebbi, a Csiga-köd, már kevésbé közismert. Vizuálisan és fotografikusan is nehezebb célpont, de megéri a fáradtságot!

Bagi László, Öcsöd

Legújabb asztrofotómon a Vízöntő csillagképben található varázslatos objektumot, az NGC 7293 Helix-ködként ismert planetáris ködöt örökítettem meg. A ködösség Földünktől 700 fényévre található, ezzel ez a legközelebbi fényes, jól észlelhető planetáris köd. Mint minden planetáris köd, az NGC 7293 is egy közepes tömegű csillagtól származik, amely épp lefújja magáról külső rétegeit. Ezek a táguló rétegek láthatóak a felvételen, amelyek adott esetben emberi szemre vagy éppen csigára emlékeztetik a figyelmes szemlélőt. A hatalmas „szem” a déli égboltról tekint le ránk. Hazánkból nagyon alacsonyan, 20-23 fok magasságban található, vagyis deleléskor jó arasznyira emelkedik a horizont fölé. Éppen ezért nehéz fényképezni, hiszen a vastag légkörön, poron, és földi fényeken keresztül lehetséges csak a megörökítése. Éjszakánként 3-3 órát tudtam rá exponálni, így nagyon lassan gyűltek az expozíciók. Óriási élmény volt látni, ahogyan a képek számának növekedésével egyre több részletét mutatta meg ez a csodálatos ködösség. Hét éjszakán át gyűjtöttem a nyers képeket. Az itt bemutatott, végleges fotó 21 órányi expozíció eredménye. www.bagil.hu

A fotó adatai a következőek. Távcső: 200/800 Newton asztrográf, kamera: Atik One 6 mono, expozíciós adatok: OIII-oxigén 10 óra, hidrogén-alfa 10 óra, RGB: 1 óra.

Bagi László honlapja: www.bagil.hu