Hivatalos nevet kapott az Ultima Thule, a Naprendszer külső régióiban keringő „hóember”

A Kuiper-öv 2014 MU69 jelzésű kisbolygója, a legtávolabbi, űreszköz által meglátogatott égitest az Arrokoth nevet kapta, ami póhatan indián nyelven eget jelent.

Az elnevezést a NASA New Horizons kutatócsoportja javasolta a Nemzetközi Csillagászati Unió illetékes szervezetének, a Minor Planet Centernek (Kisbolygó Központ).

Kompozit kép a Kuiper-öv 2014 MU69 jelzésű kisbolygójáról. (Forrás: New Horizons)

„Az Arrokoth elnevezés arra az élményre utal, amikor az égre nézve a csillagokon és a távoli világokon gondolkodunk.” – mondta Alan Stern, a New Horizons kutatócsoport tagja.

Az űrszondát 2006 januárjában bocsátották fel, 2007 februárjában aztán a Jupiter mellett hajtott végre gravitációs hintamanővert, 2015. július 14-én pedig a Naprendszer-kutatás történetében először áthaladt a Plútó-rendszeren. Rendkívüli utazása 2019. január 1-jén az Arrokoth kisbolygó elérésével folytatódott. Az égitestet a NASA kutatócsoportja korábban Ultima Thule-nak becézte.

Az Arrokoth egyike a Kuiper-öv több ezer ismert jégvilágának. A Naprendszernek ez a hatalmas „harmadik zónája” a belső bolygókon és a gázóriásokon túl terül el. A híressé vált kisbolygót 2014-ben fedezték fel a Hubble-űrteleszkóppal.

„A most elnevezett Arrokoth-ról szerzett adataink információkkal szolgáltak a bolygók kialakulásáról és kozmikus eredetükről. – mondta Marc Buie, a New Horizons kutatócsoport tagja. „Úgy gondoljuk, hogy ez a két különálló darabból álló, egybeolvadt ősi égitest olyan válaszokat kínál, amelyek a földi élet eredetének megértéséhez is hozzájárulnak.”

A Nemzetközi Csillagászati Unió névadási hagyományai szerint a felfedezők kiváltsága végleges nevet adni egy égitestnek. A szokásoknak megfelelően a csapat annak az őslakos népnek a kultúrájából keresett elnevezést, amelynek a területén a felfedező műszerek találhatók. Ebben az esetben mind a Hubble-űrtávcsövet, mind pedig a New Horizons küldetést Marylandből irányítják: a Chesapeake-öböl pedig a póhatan törzs területe.