A Nagy Medve galaxisai

A nyári esték népszerű célpontja az M81-82 galaxispáros. Ezúttal a két csillagváros tágabb környezetére vethetünk pillantást.

Balázs Rolland, Kismaros

Az M81 és az M82 mind a vizuális, mind a fotós észlelők kedvenc célpontjai közé tartozik. Két, teljesen eltérő karakterű csillagváros egy látómezőben már önmagában is érdekesség. Ezúttal nem valamilyen „amatőr óriástávcsővel”, hanem egy közönséges teleobjektívvel vesszük szemügyre a galaxisokat és környezetüket. Valószínűleg így sikerül leginkább visszaadni az égterület távcsöves látványát. Vagyis a távcsőbe pillantó személy valami ilyesmit láthat ezen az égi vidéken – természetesen csak akkor, ha vidéki, sötét égbolt alól szemlélődik.

Mindig is nagyon hiányzott nekem az Atik 6 One CCD + távcső +fotózásnál a jóval nagyobb látószögben való fotózás is. Canon fotós felszerelésem/objektívjeim vannak, így egy ilyen konvertert vásároltam a CCD-hez, de nagyon gyenge minőségűhöz jutottam hozzá. Nem szerettem volna más márkájú objektíveket használni, ha már a Canon-ok adottak volna, így gyártattam egy megfelelő konvertert, így már tudok nagyobb látószögű képeket is készíteni, bár a pontos fókusz beállítása nehézséget okoz nyitott rekesznél.
Így készült ez a kép, talán felvállalható (számomra igen). Terveim szerint készül majd belőle egy RGB+Halfa feldolgozás is, a nyersanyag megvan hozzá, bár kicsit kevés.

Adatok: 2016.12.04, 64x240s Lum, HEQ5, Atik 6 One CCD, 200 mm/f4 teleobjektív.