Égi legyező a Cepheusban

A távolodó Panstarrs-üstökös hatalmas, 160 fok széles legyezőt varázsolt a Cepheus csillagai elé.Kuli Zoltán, Piszkéstető

Már távolodóban van az év első fényes üstököse, a C/2011 L4 (Panstarrs), ám a március 10-ei napközelsége környékén kiszórt hatalmas mennyiségű por még mindig kíséri az üstököst, látványos legyezőt formálva a kométa feje köré. Ez a porlepel az üstököspálya síkjában helyezkedik el, s mivel ez a pálya szinte merőleges a Föld pályasíkjára, oldalról, teljes kiterjedésében láthatjuk. Bár minden ismeretterjesztő könyvben megtalálhatjuk, hogy az üstökösök csóvája mindig a Nappal ellentétes irányba mutat, ez a kijelentés itt láthatóan nem teljesül maradéktalanul. A csóva széles kiterjedését az okozza, hogy az üstökös magjából kiszabaduló különböző méretű porszemcsékre különböző módon hat a Nap sugárnyomása. Az apró szemcséket valóban képes a Nappal ellentétes irányba terelni, ám a nagyobbak részben megőrzik eredeti mozgásirányukat, miközben az üstökös még úgymond kanyarodik is ellipszis alakú pályáján. Ez a fordulás és a méret szerint különböző irányokba haladó porszemcsék alakítják ki a széles legyezőt.

2013w01-nagyA Cepheus csillagképben járó, így egész éjszaka megfigyelhető égitestet Kuli Zoltán örökítette meg május 4-én a Piszkéstetői Obszervatórium területén felállított 10,2 cm-es refraktorával és a hozzá csatlakozó Nikon D5100-as digitális fényképezőgéppel, ISO 3200-on. A végleges kép hatvan darab 30 másodperces expozíció összeadásával született, melyeket az üstökös mozgása miatt eltolva kellett összeadni.