A napóratartó gumikerékre egy 85 cm átmérőjű, 1,5 mm vastag alumínium lemezt csavaroztam. Az alumínuimfelületet a megfelelő előkezelés (csiszolás, zsírtalanítás, alapozás) után, három rétegben Trinát külső zománcfestékkel festettem át, az alábbiak szerint:
a) Felező pontjánál (mindkét oldalon) 18 cm széles és 15 cm magas sávban, piros-fehér-zöld színt festettem. Hiszen az óvodások is tanulják már, hogy… "piros-fehér-zöld, – ez a magyar föld!". A nemzeti színek felett – szintén 18 cm szélességben – a spektrum (szivárvány) 6 színét festettem fel 3 cm-es csíkokban (piros-narancs-sárga-zöld, kék-ibolya).
A szivárvány alatt, az eget jelképező középső részt sötétszürkére festettem. E mezőben helyeztem el a Napot, amely narancssárga és fényvisszaverő, tükröző anyagból van. A Nap körül sárga sugarakat festettem.
b) A felezővonal alatt, a napóra alsó részén (a szivárvány 18 cm-es ívének folytatásaként) világos-sárga körív van festve. Ide kerültek a nyári (emberi bevatkozású) időszámítás óraszámai, – 11 órától 5 óráig. A számok 5 cm magasak, zöld színűre vannak festve.
c) Az égbolt sötétszürke színe alatti mezőben (mint annak a tükörképe) látható a világoszöld "föld-mező". Ide kerültek kék színnel az őszi-téli időszak óraszámai (10 órától 4 óráig). Felső részéhez egy jelmondat került, melyhez az ötletet az adta, hogy Jánoska unokánk itthon dúdolgatta… "Süss fel nap, fényes nap…"
A napóra egy 2,5 m magas, tömör kerítésfal tetejére került, ahol 120 cm magas drótkerítés húzódik. Ezek középső, hármas merevítő csőoszlopához lett rögzítve olymódon, hogy a gumiköpenyt átfúrtam három helyen, és ezeken a lyukakon keresztülhúzott horgonyzott huzallal az oszlopokhoz rögzítve.
Árnyékvető pálca
58 cm hossz, 2,5 cm átmérőjű, rozsdamentes (kór)anyagból készült. Egy 10×10 cm-es keresztmetszetű, 50 cm hosszú fahasábhoz van rögzítve az alumíniumlemez alatt. Az alumíniumlemez is csavarokkal rögzítődik ehhez. Az árnyékvető pálca Esztergom földrajzi szélességének (47,8°), valamint a falsík nyugati irányban (36°-kal) való elfordulásának megfelelően van elhelyezve. Ezért van az, hogy a délelőtti órákból kevesebbet a délutániakból pedig többet láthatunk.
Zónaidő
Nap | I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | VII. | VIII. | IX. | X. | XI. | XII. |
1. | -3 | -14 | -12 | -4 | +2 | +2 | +2 | -6 | 0 | +10 | +16 | +11 |
5. | -5 | -14 | -12 | -3 | +3 | +2 | -4 | -6 | +1 | +11 | +16 | +10 |
10. | -7 | -14 | -10 | -1 | +4 | +1 | -5 | -5 | +3 | +13 | +16 | +7 |
15. | -9 | -14 | -9 | 0 | +4 | 0 | -6 | -4 | +4 | +14 | +15 | +5 |
20. | -11 | -14 | -8 | +1 | +4 | -1 | -6 | -3 | +6 | +14 | +14 | +3 |
25. | -12 | -14 | -6 | +2 | +3 | -2 | -6 | -2 | +8 | +16 | +13 | 0 |
30. | -13 | -13 | -5 | +3 | +3 | -3 | -6 | -1 | +10 | +16 | +11 | -2 |
A táblázat szerint az éves eltérés (a földi órákhoz viszonyítva), -1 és -14, valamint +1 és +16 perc között változik. Amikor az időegyenlet 0 (vagyis a középidő és a szoláris idő egyezik), akkor a mutató árnyéka pontosan az óravonalak középpontjára kerül. Ezek az időpontok: IV. 15., VI. 14., IX. 1. és XII. 25.
{mosimage}
Hazai "földi" óráink a középeurópai időt mutatják, vagyis a 15. hosszúsági kör szerint járnak. Esztergom azonban a 18°45′ hosszúsági körön fekszik. Vagyis, a különbség (18°45′ – 15°)=3°45′.
Mivel 1°=4 perc, ezért 3°45’=15 perc. (Keletre vagyunk.)
A napóra készítésénél a 15 perc zónaidőt "beépítettem". (Kelet felé 15 perccel elcsúsztatva tüntettem fel az óraszámokat), ezért a földi órákkal történő összehasonlításnál csupán az időegyenletet kell számításba venni. Ez a világon mindenütt azonos!
Idő-egyenlet, vagyis időkiegyenlítés: a szoláris (a nappal kapcsolatos) idő, és a középidő (a mechanikus és elektromos órák által mutatott idő) közti különbség, mely az év folyamán állandóan változik.
Az óraszámok középpontjához viszonyítva: a napóra siet + jel, a napóra késik – jel.
Megjegyezzük, hogy nem hagyható figyelmen kívül – főként kisebb napóráknál – a mutató vastagsága. A délelőtti árnyék határát ugyanis a mutató nyugati, a délutániét a keleti éle adja!
Az Esztergom és Vidéke 1995. augusztus 24-i számában megjelent cikk másodközlése