A japán űrszonda ismét sikeresen mintát gyűjtött a földközeli kisbolygó felszínéről

Magyar idő szerint július 11-re virradó éjszaka a japán Hayabusa-2 űrszonda ismét sikeresen talajmintát vett a Ryugu földközeli kisbolygó felszínéből úgy, hogy előtte egy kis fémgolyót lőtt az aszteroidára és a kiszabaduló törmelékből amennyit csak lehetett a mintavevőjével begyűjtött.

Mint ismeretes, a Japán Űrügynökség Hayabusa-2 (“Sólyom”) űrszondája magyar idő szerint 2019. február 22-én sikeresen végrehajtotta első tervezett leszállását és felszíni talajminta begyűjtését a (162173) Ryugu (japánul: “Sárkány Palotája” vagy “Tengeri sárkány Palotája)” földközeli és egyben a Földre nézve potenciálisan veszélyes aszteroida felszínéről. Majd április 5-én egy újabb, előre eltervezett kísérletre került sor a kisbolygó anyagának és szerkezetének megismerése céljából. A cél az űrszonda által kilőtt SCI (Small Carry-on Impactor) – egy kis méretű, speciális alakú becsapódó test, egy „tankelhárító” lövedék próbatest, egy előre kiválasztott területen nagy sebességgel történő becsapódásának megfigyelése és a következmények tanulmányozása volt. A kidobott anyagfelhő és a keletkezett becsapódási alakzat (kráter) vizsgálata sokat elárul a kis égitest anyagáról, mechanikai tulajdonságairól és szerkezeti felépítéséről.

2019. július 11-re virradó éjszaka, a szonda fedélzeti ideje alapján magyar idő szerint 03:06-kor (10:06 JST) a Hayabusa-2 szonda sikeresen végrehajtotta az aszteroida megközelítését és a küldetése során másodszor is talajmintát vett a kis égitest felszíne anyagából.

A mostani talajmintavételre alkalmas területet a kisbolygó felszínén egy célpont megjelölő felszínre juttatásával jelölték meg még június 4-én. Az űrszonda a kisbolygótól mintegy 20 km magasságban parkolópályán volt, amikor július 10-én szerdán este megkezdte az ereszkedést a felszín felé a mintavételi manőver végrehajtására. Az alábbi két felvétel a szonda optikai navigációs kamerájával (ONC-W1) készült a kisbolygó felszínéhez legközelebbi pályaszakaszon, de már a kis égitest felszínétől távolodóban.

A Hayabusa-2 űrszonda felvétele a Ryugu kisbolygó felszíne felé közeledve 2019. július 11-én fedélzeti óra szerint magyar időben 03:06:32-kor (10:06:32 JST) az optikai navigációs kamerával (ONC-W1) (JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST).
A Hayabusa-2 űrszonda felvétele a Ryugu kisbolygó felszíne felé közeledve 2019. július 11-én fedélzeti óra szerint magyar időben 03:08:53-kor (10:08:53 JST) az optikai navigációs kamerával (ONC-W1) (JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu and AIST).

A alábbi három felvétel a Hayabusa-2 szonda mini kamerájával (Small Monitor Camera, CAM-H) készült, az aszteroida felszínének érintése előtt 4 másodperccel, az érintéskor, valamint az érintés után 4 másodperccel.

A Hayabusa-2 szonda CAM-H kamerájának felvétele a Ryugu kisbolygó felszíne érintése előtt 4 másodperccel készült (JAXA, Kimura lab., Tokyo University of Science & collaborators).
A Hayabusa-2 szonda CAM-H kamerájának felvétele a Ryugu kisbolygó felszíne érintése pillanatában készült (JAXA, Kimura lab., Tokyo University of Science & collaborators).
A Hayabusa-2 szonda CAM-H kamerájának felvétele a Ryugu kisbolygó felszíne érintése után 4 másodperccel készült (JAXA, Kimura lab., Tokyo University of Science & collaborators).

A leszállás során – csakúgy, mint az első mintavétel során (erről a részleteket l. itt) – a mintagyűjtés elősegítésére 5 gramm tömegű tantálgolyót lőtt a szonda az aszteroida felszínébe 300 méter másodpercenkénti sebességgel és a golyó becsapódása után a felszínből kiszóródott anyagból tudott mintát gyűjteni. Ezzel a módszerrel történő mintavételből mintegy 10 gramm anyag várható.

Az alábbi kép a művész elképzelése szerint ábrázolja a Hayabusa-2 űrszonda Ryugu aszteroida felszínének érintését a felszíni talajminta begyűjtési manőver közben.

A Hayabusa-2 űrszonda érintkezik a Ryugu kisbolygó felszínével a talajminta begyűjtése során a művész elképzelése szerint (JAXA, Akihiro Ikeshita).

A japán Hayabusa-2 szonda és a NASA OSIRIS-REx űrszondája cél-aszteroidái (Ryugu és Bennu) felszíne nem várt módon igen durva, sűrűn kisebb-nagyobb törmelékdarabok borítják a felszínüket, ami mindkét szonda tervezett felszíni mintavételeit igen megnehezíti és nagy gonddal kellett és kell eljárni a programok irányítóinak a legalkalmasabb leszállási, mintavételi terület kiválasztásánál. Az OSIRIS-REx szonda esetében még csak tervezik a leszállást és a legmegfelelőbb mintavételi terület kiválasztása is folyamatban van.

A japán Hayabusa-2 szonda a tervek szerint 2019 decemberében indul haza a begyűjtött mintával és 2020 decemberében ér a Föld közelébe, ahol a mintákat magában foglaló kapszulát, mint leszálló egységet a Föld felé elengedi, ami ejtőernyővel ér majd földet a tervek szerint Ausztrália területén.

Nem kérdés, hogy a földközeli kisbolygók minél jobb megismerése a közelükbe küldött űrszondákkal történő alapos vizsgálata alapján azért is szükséges, hogy a jövőben esetlegesen a Földre ütközési veszélyt jelentő aszteroidák jelentette veszélyt el lehessen hárítani. Itt jegyezzük meg, hogy ma nem ismerünk olyan konkrét természetes kis égitestet, ami ütközne bolygónkkal, de előre fel kell készülni és ehhez a nyilván fel kell fedezni, nyomon kell követni és a fizikai tulajdonságaikat meg kell ismerni ezeknek a kis égitesteknek. Továbbá, a távoli jövőben a kisbolygók bányászata is elképzelhető bizonyos nyersanyagforrások kinyerése céljából és ezért is fontos ezeknek az égitesteknek a behatóbb tanulmányozása. Ezeket a célokat is szolgálják a kisbolygókhoz küldött űrszondák.

2nd touchdown image bulletin (JAXA, 2019.07.11.)