Kitörés közben értek tetten egy fiatal csillagot

Kitörési fázisban lévő fiatal csillagot azonosítottak amerikai csillagászok. A Gaia 17bpi jelzéssel ellátott, jelentősen felfényesedő csillagot először az Európai Űrügynökség Gaia űrteleszkópjának adataiban vették észre, majd ezt követően szúrták ki a NASA NEOWISE infravörös űrteleszkópjának adataiban is. A felfedezés a fiatal csillagok fejlődését övező megoldatlan rejtélyekre nyújthat magyarázatot.

Illusztráció egy fejlődésben lévő fiatal csillagról. A baloldali képen a porból és gázokból álló korong anyaga (narancssárga) és a forró gáz (kék) lassan áramlik a csillagba, felforrósítva azt. A középső képen megkezdődik a kitörés: a belső korong felhevül, még több anyag áramlik a csillagba, és a korong beljebb kúszik. A jobboldali képen teljes erővel tombol a kitörés, a belső korong a csillagba merül, és gáz áramlik ki belőle (zöld). Forrás: Caltech/T. Pyle (IPAC)

A Gaia 17bpi egy kitörésben lévő FU Ori típusú változócsillag, amelynek fénygörbéje a látható tartományban 3,5 magnitúdós fényesedést mutatott, a görbe 2018 vége felé ellaposodott, vagyis a fényesedés lassan megállt. A NEOWISE űrtávcső közepes infravörös tartományú megfigyelései két alkalommal is mutattak legalább 3 magnitúdós fényesedést: a második egybeesik a látható fénytartományban tapasztalt fényesedéssel, az első viszont nagyjából másfél évvel előzi meg azt. Lynne A. Hillenbrand és munkatársai nemrég közzétett tanulmányukban feltételezik, hogy a kitörés a 2014 októbere és decembere közötti időszakban kezdődött. A szóban forgó cikk 2018. december 20-án az Astrophysical Journal szakfolyóiratban jelent meg.

A fiatal csillagot fejlődésének abban a fázisában érték tetten, amikor a körülötte keringő anyagot beolvasztja. A csillag egyike annak a nagyjából tucatnyi eddig felfedezett FU Ori típusú változócsillagnak, amelyekre az erőteljes felfényesedés fázisában, kitörés közben bukkantak rá.

A Nyíl csillagképben található Gaia 17bpi helyzete célkereszttel jelölve a NASA Spitzer űrteleszkópjával készített felvétel közepén. Forrás: NASA/JPL-Caltech/M. Kuhn (Caltech)

Az új felfedezések eddig megválaszolatlan kérdésekre adhatnak magyarázatot. Az egyik ilyen rejtély a csillagok tömegnyerésével kapcsolatos. A csillagok por- és gázrészecskék összeolvadásával keletkeznek, majd idővel kialakul körülöttük egy anyagkorong, amelyből a csillag tovább fogadja magába az anyagot. A korábbi megfigyelések szerint azonban ez a folyamat nem történik meg elég gyorsan ahhoz, hogy a csillagok elérjék végső tömegüket.

A csillagászok úgy gondolják, hogy az FU Ori típusú változócsillagok, amelyek pár száz év alatt fejezik be növekedésüket, megoldhatják a kérdést. A kutatók szerint élete során minden csillag átmegy tíz-húsz FU Ori típusú eseményen, de ezt az őket rejtő porréteg miatt nem észleljük. Az új tanulmány bemutatja, hogyan mozog az anyag a korong közepe és a csillag között. „A korong közepének nagy sűrűségű anyaga instabillá válik.” – mondja Hillenbrand. – „Aztán a csillagra áramlik, és ez kitörést okoz.”

Forrás: http://www.caltech.edu/news/young-star-caught-fit-growth-84666