Csillagászati jelenségek 3D-ben

Egy új projekt eredményeképpen lenyűgöző háromdimenziós vizualizációkon nézhetünk meg olyan csillagászati jelenségeket, amelyek túl távoliak ahhoz, hogy meglátogassuk őket.

Válogatás a 3D-ben megtekinthető objektumokból. Balról jobbra a felső sorban: a DG Tau katalógusjelű fiatal csillag, a Cassiopeia A jelű szupernóva-maradvány és egy nóva, az U Scorpii. Az alsó sorban balról jobbra: az SN 1006, az SN 1987A és a Tycho-féle szupernóva-maradvány. (Forrás: INAF-Osservatorio Astronomico di Palermo/Salvatore Orlando)

A vizualizációkat Salvatore Orlando (INAF) és munkatársai készítették a NASA Chandra röntgenobszervatóriuma és más röntgenobszervatóriumok adatbázisának felhasználásával. A tervek szerint a közeljövőben a hasonló háromdimenziós modellekkel VR környezetben, a virtuális valóságban is megismerkedhetünk.

A vizualizációk ezen a honlapon tekinthetők meg. Az egér segítségével forgatható ábrákon egyebek mellett csillagok születését, szupernóva-maradványokat, egy nóvakitörést és egy fiatal csillag gázkilövelléseit tanulmányozhatjuk.