Magyar fotó a NASA Perseida meteorraj-beharangozója

Augusztus 12-e éjszakájára esik a nagy augusztusi meteorzápor maximuma, amely várva-várt esemény a csillagos éj rajongóinak táborában. A világ legnagyobb látogatottságú csillagászati oldala, a NASA által működtetett "Astronomy Picture Of the Day", magyar asztrofotós, Ladányi Tamás képét választotta a jelenség beharangozójának.

A meteorraj az augusztus 12/13-e éjszakájára előrejelzett maximum előtt is aktív volt; látványos hullócsillagokat észlelhetett az, aki az esti órákat az ég alatt töltötte. A fotós éppen Taliándörögdön készített asztrotájképet, amikor óriási szerencsével éppen a kiszemelt téma felett húzott el egy fényes Perseida.

A Balaton-felvidék történelmi érdekessége, a Szent András kolostorromtól jobbra a Jupiter látszik fényes "csillagként", míg a rom csúcsától felfelé az Andromeda-köd kicsi, elliptikus foltját szemlélhetjük; mindezek a képen a boltívszerűen húzódó Tejút oltalmában. A felvillanó meteor további érdekessége a fényessége mellett a zöldesből narancsosba hajló színe, ami igazán egyedivé varázsolja a kompozíciót.

A Perseidák meteorraj idei jelentkezéséről cikk olvasható portálunkon (észlelési tanácsokkal). A meteorokat fényszennyezéstől távol, lehetőleg körkilátást biztosító helyről célszerű figyelni. A megfigyelést puszta szemmel végezzük (nem szükséges távcső, hiszen minél nagyobb égrészt be kell látnunk). Budapestieknek a budai hegyvidéket ajánljuk a meteorok megfigyelésére (Hármashatár-hegy, Normafa-Annarét). Augusztus 12/13-án az óbudai Polaris Csillagvizsgáló rendkívüli, hajnalig tartó nyitva tartással várja az érdeklődőket.