Egyre fényesebb és nagyobb a Naprendszeren átszáguldó csillagközi üstökös

Egyre nagyobb méretű a kómája és csóvája a napközelsége felé közeledő, csillagközi térből érkezett üstökösnek.

A csillagközi térből érkezett és a Naprendszert erősen hiperbola alakú pályán nagy sebességgel átszelő 2I/Borisov-üstökös megfigyelésében újabb fejlemény történt. A Yale Egyetem kutatói, Pieter van Dokkum, Gregory Laughlin, Cheng-Han Hsieh és Shany Danieli 2019. november 25-én a 10 méteres Keck-teleszkóppal (Mauna Kea, Hawaii) felvételeket készítettek a Borisov-üstökösről. A távcsőre szerelt kis felbontású képalkotó spektrométer (Low Resolution Imaging Spectrometer, röv. LRIS) felvételén az üstökös gáz- és porcsóváinak legnagyobb kiterjedése már elérte a Föld átmérőjének 14-szeresét, vagyis a mintegy 180 ezer kilométeres méretet.

A 2I/Borisov-üstökös nagy kiterjedésű kómája és csóvája a 10 méteres Keck-teleszkópra szerelt képalkotó spektrométerrel (LRIS) 2019. november 25-én (világidőben) készített felvételen. A méret érzékeltetésére összehasonlításul a jobb alsó sarokban a Föld is fel van tüntetve (P. van Dokkum, G. Laughlin, C. Hsieh, S. Danieli/Yale University és Keck Obszervatórium)

John O’Meara, a Keck Obszervatórium vezető kutatója szerint a Keck képességeit mutatja, hogy segítségével lehetővé válik a csillagközi térből érkezett üstökös részletes megfigyelése – ilyen nehéz megfigyelési feladatokra „találták ki” ezt az óriásteleszkópot.

A Borisov-üstökös mintegy 2 CSE-re központi csillagunktól, vagyis a Mars pályáján túl 2019. december 8-án lesz napközelben. Az alábbi ábra az üstökös pályájának napközelség körüli szakaszát mutatja. Bejelölték rajta, hogy a csóvás csillagközi vándor hol volt a Keck teleszkóppal történt megfigyelés idején.

A 2I/Borisov-üstökös pályája a földpálya (ekliptika) síkjába vetítve. Az üstökös, valamint a Föld és a Mars haladási irányát nyilak jelzik. A Keck-teleszkóppal készített felvételek idején, 2019. november 25-én az üstökös helyzetét sárga ellipszis mutatja a pályáján (bal felső sarokban) (P. van Dokkum, G. Laughlin, C. Hsieh, S. Danieli/Yale University)

Mint arról már beszámoltunk, a megfigyelések szerint kémiai összetételét, valamint gáz- és porkibocsátási aktivitását tekintve a Borisov-üstökös nagyon hasonlít a Naprendszer üstököseihez. Az elmúlt hetekben a Naprendszer belső térségeibe érve már az üstökösmagba zárt vízjég kigázosodása is megindult, ami lehetővé teszi a nagy kiterjedésű gáz- és porkóma, illetve csóva kialakulását, amelyeket most a Keck
felvételei is mutatnak.

A 2I/Borisov üstökös sajnos nem lesz szabad szemmel látható még decemberben sem, de elektronikus képrögzítő eszközökkel (CCD kamera, DSLR fényképezőgép) felszerelt nagyobb amatőrcsillagászati távcsövekkel megörökíthető a csillagközi térből érkezett és a Naprendszert gyorsan átszelő égi vándor. Az alábbi csillagtérkép a Borisov-üstökös látszó égi útját mutatja 2019. szeptember 1. és 2020. január 8. között.

A 2I/Borisov üstökös látszó égi útja 2019. szeptember 1. és 2020. január 8. között (Sky and Telescope online, Szeptember 18, 2019)