Együtt folytatja a Sky & Telescope és az American Astronomical Society

Az American Astronomical Society (AAS, Amerikai Csillagászati Társaság) beleegyezett a Sky & Telescope (S&T) magazin és kapcsolódó üzleti tulajdonjainak átvételébe, beleértve a skyandtelescope.com weboldalt, a SkyWatch éves, digitális kiadásait, csillagászati témájú kirándulásait, az S&T márkanévvel ellátott könyveket, égi atlaszokat, földgömböket, applikációkat és számos más csillagász termékeket is.

Az S&T jelenlegi tulajdonosa, a magazin- és könyvkiadó F+W Media vállalat, 2019 márciusában kért csődvédelmet a bírósági anyagok szerint 6 évnyi nem megfelelő vállalati szintű stratégiai és menedzsment döntéseket követően. Az AAS észak-amerikai, professzionális csillagászok alkotta nagyméretű szervezet és 501(c)(3) nonprofit társaság volt a nyertes licitáló az S&T aukciós eljárásán, mely június 17-én, hétfőn ért véget, és jelenleg a tranzakcióban résztvevő összes fél hozzájárulására, végleges dokumentációra, a végső eladási megállapodás benyújtására, a csődbíróság ütemtervére és egy sikeres zárási folyamatra vár.

Az AAS várakozásai szerint az S&T szerkesztőkből, tervezőkből, illusztrátorokból és értékesítési képviselőkből álló személyzete AAS alkalmazottá fog válni, de továbbra is a magazin saját irodáiban, a Massachusetts állambéli Cambridge városában fog dolgozni. Az AAS központja Washington-ban van, de már így is körülbelül egy tucat távmunkát végző alkalmazottja tevékenykedik az Egyesült Államok különböző pontjain szétszórva. Mihelyst elvégzik az S&T megjelentetéséhez szükséges műveleti módosításokat, az AAS elképzelése szerint alig fognak változtatni a szerkesztői tartalmon és a magazin működésén, így az előfizetők semmilyen fennakadást nem fognak tapasztalni a havi megjelenésben. Fejlesztések és új termékek, szolgáltatások a jövőben várhatóak; ez a magazin szerkesztőinek és olvasóinak, valamint az AAS tagjainak és más érdekelt feleknek a közös részvételével fog zajlani.

„A két szervezet közötti együttműködés jelentős és erős.” – mondja Peter Tyson, a Sky & Telescope főszerkesztője. „Sok AAS tag a Sky and Telescope-on nőtt fel és rendszeresen beszámolunk az AAS felfedezéseiről és kutatásairól is.”

Sky & Telescope két korábbi magazin összeolvadásával 1941-ben alakult meg: a New York Hayden Planetárium által kiadott The Sky, valamint az eleinte az Ohio Perkins Obszervatórium, később a Harvard College Obszervatórium készítette The Telescope folyóiratokból. A vállalat munkavállalói tulajdonban volt 2006-ig, amikor eladták a New Track Media kiadónak, akik 2014-ben továbbadták az F+W társaságnak.

Mielőtt 2009-ben az AAS sajtófelelőse lett, Rick Fienberg 22 évig dolgozott az S&T-nél, 2001 és 2008 között főszerkesztőként. Miután tudomást szerzett az F+W pénzügyi nehézségeiről, felvetette az AAS-nek, hogy a magazin kiválóan illeszkedne a szervezet profiljába, mely a szakterület két vezető lektorált folyóiratának  – az Astronomical Journal (AJ, http://aj.aas.org), valamint az Astrophysical Journal (ApJ + Letters + Supplement Series) – kiadásáért felelilletve nemrégiben megalkotta az „Amatőr Partner” (Amateur Affiliate) tagságformát amatőr csillagászoknak, akik közül sokan működnek együtt professzionális társaikkal különféle tudományos kutatásokban. Kevin Marvel, az AAS ügyvezető igazgatója is egyetértett és részletes indítványt adott be a Kuratóriumnak, akik egyhangúan támogatták az S&T üzleti birtokának megszerzését, nem csupán az S&T stratégiájának és az AAS céljainak összehangoltsága miatt, hanem azért is, mert így jobban kapcsolódhatnak az amatőr csillagászokhoz és a nagyközönséghez.

„Az AAS Vezetősége teljes egyetértéssel támogatta a Sky & Telescope megszerzését” – teszi hozzá Megan Donahue, az AAS Igazgatója. „Sokan közölünk jelenleg is hűséges előfizetők, többen fiatalként kezdtük olvasni és nem egy olyan tagunk van, akit a csodálatos cikkek és lenyűgöző felvételek is tereltek a csillagászati tudományok pályájára. Az AAS és S&T együtt erősebbek lesznek, mint külön”.

„10. osztályos koromban a könyvtárban levő Sky & Telescope korábbi számainak telhetetlen olvasása közben döntöttem el, hogy csillagász leszek.” – emlékezik vissza Marvel. „Roppant izgatott vagyok, hogy a Társaság megszerezte az S&T-t és alig várom, hogy teljességében beintegráljuk a társaságot a működésünkbe. Ezzel lehetőségünk nyílik az emberiségnek az Univerzum megértésére tett tudományos erőfeszítéseinek kiemelését és megosztását célzó küldetésünket beteljesíteni.”

„Nem is lehetnénk boldogabbak, hogy mostantól az American Astronomical Society védnöksége alatt fogjuk készíteni a Sky & Telescope magazint és más produktumait” – mondja Tyson. „Örömmel várjuk, hogy együtt dolgozhassunk közös céljainkon az AAS társaságával: bármilyen rangú csillagászok támogatása, csillagászati felfedezések hírének terjesztése, professzionális-amatőr együttműködések fokozása és a csillagászok következő generációjának mentorálása. Úgy érezzük, az S&T végre oda került, ahová tartozik.”