Igéző aranyspirál Bereniké Hajában

A látványos NGC 4254 jelű galaxis, más néven a Messier 99 jó példája egy remekbe szabott spirálgalaxisnak, amely erős, feltűnő és jól körülhatárolt karokkal rendelkezik, amelyek tisztán láthatóan körülveszik a galaxis központját.

Igéző aranyspirál – az NGC 4254 jelű galaxis az ESO VLT felvételén. (Forrás: ESO/PHANGS)

A Messier 99 a Földtől 49 millió fényévre helyezkedik el a Bereniké Haja csillagképben. Ez a rendkívül részletes felvétel az ESO Nagyon Nagy Távcsövén (VLT) működő MUSE (Multi Unit Spectroscopic Explorer) műszer segítségével készült. A fény különböző színeiben vagy hullámhosszain végzett megfigyeléseket egyesítő felvételen látszanak a frissen született csillagok ionizált gázfelhői is. A hidrogén, az oxigén és a kéngáz piros, kék és narancssárga színben látható.

A kép a Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS (közeli galaxisok fizikája nagy felbontásban – PHANGS) program keretében készült, amely az elektromágneses sugárzás összes hullámhosszán végez nagy felbontású megfigyeléseket a közeli galaxisokról, hogy megérthessük a csillagkeletkezés folyamatát a galaxisokban.