Gyorshír: földméretű exobolygót talált a TESS

A NASA TESS űrtávcsöve első alkalommal talált földméretű exobolygót. A HD 21749c jelzésű égitest átmérője a Föld átmérőjének nagyjából 89%-a. A planéta a HD 21749 jelzésű, K-típusú csillag körül kering, amelynek tömege a Nap tömegének 70%-a. A csillag 53 fényévre tőlünk, és a déli égbolton megfigyelhető Háló (Reticulum) csillagképben látszik. A TESS e csillag körül most találta meg a második kísérőt. Az új égitest valószínűleg kőzetbolygó, amely nagyon közel kering a csillagához, mindössze nyolc napba telik, hogy megkerülje azt. Közelsége miatt nagyon forró, a felszíni hőmérséklete akár 417 Celsius-fok is lehet.

Illusztráció a NASA TESS műholdjáról. (Forrás: NASA’s Goddard Space Flight Center)

A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) és a Carnegie Tudományos Intézet munkatársai a TESS első négy megfigyelési szektorának fedéseit elemezték, így találták meg a csillag fénygörbéjében észlelhető 11 periodikus fényességcsökkenést. Az adatok arra utaltak, hogy a csillagot időnként részben kitakarja egy nagyjából földméretű bolygó.

A HD 21749c jelzésű exobolygó csillaga fényes, és viszonylag közeli, ezért alkalmas arra, hogy további részletes vizsgálatokat folytassanak rajta. A csillag nyomon követése fontos információkat nyújthat a bolygó tulajdonságairól, így talán a TESS első földméretű bolygójának tömegét is meghatározhatják majd. Ez a TESS tizedik megerősített bolygója, de több száz további jelöltet még vizsgálnak.

Az eredményeket bemutató cikk a The Astrophysical Journal Letters folyóiratban jelent meg.

További információk a TESS felfedezéseiről a NASA TESS aloldalán érhetők el.