Itt a Florence kisbolygó! – az első radarmegfigyelések és hazai asztrofotó

Itt a Florence kisbolygó! A most szeptember 1-i földközelsége felé közeledő Florence kisbolygóról a NASA goldstone-i rádiótávcsövével radar üzemmódban elkészültek az első radarképek. Hazánkból a balatonfűzfői Balaton Csillagvizsgálóban is sikerült lefotózni a viszonylag nagy méretű földközeli aszteroidát.

Mint arról beszámoltunk, egy közel negyven éve ismert földközeli kisbolygó, a (3122) Florence közelíti meg bolygónkat szeptember 1-jén. Ugyan csillagászati értelemben közel lesz, de a mintegy 7 millió kilométeres közelítés még így is a Föld-Hold közepes távolságának 18,4-szerese. Az esemény azért érdekes, mert a földközeli objektumok között egy viszonylag nagyobb, 4-5 km átmérőjű égitestről van szó, ezáltal újabb fontos megfigyelési lehetőség nyílik a Földre potenciálisan veszélyes objektumok jobb megismerésére. Többek között radarcsillagászati módszerekkel az aszteroida mérete, alakja, tengelykörüli forgása és felszíni összetétele megállapítható, illetve pontosítható lesz. Egyébként ez a mostani közelítés a Florence 1890 és 2500 közötti földközelségei közül a legközelebbi.

A NASA JPL (Sugárhajtómű Laboratórium) Nagy Hatótávolságú Űrkövető Hálózata (DSN) a kaliforniai Goldstone-ban lévő 70 méteres rádióantennájával radar üzemmódban sikerült megfigyelni a szeptember 1. pénteki földközelsége felé közeledő kisbolygót, amikor az közel 8 millió kilométerre volt bolygónktól. A kisbolygó kissé elnyújtott alakúnak látszik a képeken, de a közeli napokra tervezett, még közelebbről készült felvételeken a teljes forgása nyomon követhető lesz. Az aszteroida még messze volt a megfigyelések idején, emiatt még csak mintegy 75 méteres részletek vehetők ki a felszínén, de a következő napokban, amikor közelebb lesz a Földhöz még finomabb felbontású felvételek készülhetnek majd róla, például a Puerto Rico-n levő 300 méteres arecibói óriás rádióteleszkóppal.

Az alábbi kép a NASA JPL DSN goldstone-i 70 méteres rádióantennájával radarcsillagászati üzemmódban 2017. augusztus 29-én készített felvételeket mutatja.

A 2017. szeptember 1-i földközelsége felé közeledő (3122) Florence kisbolygóról készült radarképek a NASA/JPL DSN (Nagy Hatótávolságú Űrkövető Hálózat) goldstone-i rádiótávcsövével radar üzemmódban 2017. augusztus 29-én 06:5615-07:13:19 UTC-kor. A képen mintegy 75 méteres alakzatok különböztethetők meg (kép: NASA/JPL DSN Goldstone).

A Florence mostani földközelsége 2017. szeptember 1-én 12:06 UT-kor (nálunk 14:06-kor) következik majd be, tehát sajnos épp kora délután lesz. Ekkor a Távol-Keleten és a csendes-óceáni térségben lesz éjszaka, amikor a nyári égbolt azon csillagai magasan látszanak, amelyek között a kisbolygó a látszólagos égi mozgása során áthalad.

Augusztus 31. és szeptember 2. között mintegy 8,6-8,7 magnitúdó lesz a látszó fényessége, majd ezután jelentősen halványodni fog, de a mostani földközelség körüli napokban kisebb távcsövekkel meg lehet figyelni a csillagok között elmozduló kis égitestet.

Az alábbi térkép a kisbolygó látszó égi útját mutatja 2017. augusztus 31. és szeptember 2. között a nyári égbolt csillagképei között, az Equuleus (Csikó) csillagképtől nyugatra eső égterületen délről észak felé halad az aszteroida.

A (3122) Florence kisbolygó látszó égi útja a nyári égbolt csillagai között 2017. augusztus 31. és szeptember 2. között. Néhány kitüntetett időpontot is feltüntet a térkép, például a kisbolygó földközelségi helyzetét (Closest approach) 2017. szeptember 1. 12:06 világidőkor (14:06 nálunk) (kép: Comet Watch, 2017. augusztus 14.).

Kocsis Antal 2017. augusztus 29-én este a Balaton Csillagvizsgálóban a 304/3048 mm-es SC-ACF távcsővel 190-szeres nagyítással vizuálisan követte a csillagok között mozgó aszteroidát, majd pedig le is fotózta egy 100/900 mm-es ED refraktorral a mintegy 8,7 magnitúdó látszó fényességű aszteroidát. A vizuális és fotografikus megfigyelést összesen egy órán át folytatta.  Az alábbi képen a fotót mutatja be.

A (3122) Florence kisbolygóról 2017. augusztus 29-én 21:44:58 UT-kor, 60 s expozíciós idővel egy 100/900 mm-es ED refraktorral készítette a felvételt Kocsis Antal a balatonfűzfői Balaton Csillagvizsgálóban, a bemutatott kép az eredeti felvételből készült képkivágás. A kisbolygó a kép közepén a látszó mozgása irányába rövid elhúzódó nyomot hagyott (kép: Kocsis Antal, Balaton Csillagvizsgáló, Balatonfűzfő).

Érdemes tehát amatőrcsillagászati műszerekkel is követni, megfigyelni a Florence kisbolygót, azonban az égitest azonosításához mindenképpen szükséges megfelelő keresőtérkép és észlelési tapasztalat.

A hír megjelenését a GINOP-2.3.2-15-2016-00003 “Kozmikus hatások és kockázatok” (KHK) projekt támogatta.

Goldstone-i radar képek a 3122 Florence kisbolygóról (NASA/JPL)