Folytatódik a tűzijáték

Ez év májusában ismét szupernóva robbant az NGC 6946 jelzésű spirálgalaxisban. Egy évszázad alatt ez immár a tizedik ilyen robbanás ebben a csillagvárosban, amelyet éppen szupernóva-termékenysége miatt emlegetünk Tűzijáték-galaxisként.

Majzik Lionel, Tápióbicske.

Az SN 2017eaw jelzésű szupernóvát 2017. május 14-én Patrick Wiggins amerikai amatőrcsillagász fedezte fel a 22 millió fényévre található Tűzijáték-galaxisban (NGC 6946). A 11 magnitúdós halvány galaxis a Cepheus és a Cygnus csillagképek határán található. A „Tűzijáték” nevet onnan kapta, hogy igen gyakran fordulnak elő benne szupernóva-robbanások. Az SN 2017eaw már a tizedik észlelt esemény. A szupernóva felfedezésekor 12,8 magnitúdós, a fénykép készítésekor kb. 13,1 magnitúdós volt. A kép felső részében elhelyezkedő NGC 6939 nyílthalmaz már a mi Tejútrendszerünkben található, kb. 4000 fényévre. A csillagcsoport több változócsillagot is magába foglal.

A fényképet lakóhelyemről, Tápióbicskéről készítettem, közepesen fényszennyezett égboltról. Az első éjszakán, 2017. 08. 15-én egy „alapozó” 50 perces felvétel készült, az összeadott fénykép döntő többsége 2017. 08. 23/25-én készült (2 és 3 órás expozíciók). A szupernóva fényessége a tíz nap alatt nagyon minimálisan változott, így a fényképen látható fényessége nem sérült az expozíciók összeadása során. Az utolsó éjjel csapnivaló átlátszósága sajnos kissé nyomott hagyott a képen, az előző két alkalommal pedig a légköri nyugodtság zavarta a rögzítést. Egy amatőrcsillagásznak kompromisszumot kell kötni a légkörünkkel, nincs mese… Ennek ellenére nagy öröm számomra, hogy az eddigi leghosszabb expozíciós idejű fényképemmel egy „aktuális” – 22 millió évvel ezelőtti – csillagászati eseményt sikerült megörökítenem.

Az NGC 6946-ról és szupernóvájáról a szeptemberi Meteorban közlünk hosszabb cikket.

A Tűzijáték-galaxis korábban is volt már hét képe hírportálunkon:

Nyílthalmaz és spirálgalaxis

Robbanások csillagvárosa