Meglepő eredményt hozott a Curiosity gravitációs mérése

A NASA Curiosity marsjárójának mérnöki adatait felhasználva mérte meg az 1,6 km széles Gale-kráter kőzetrétegeinek sűrűségét egy kutatócsoport. Az eredményeket február 1-jén publikálták a Science tudományos folyóiratban, melyben kifejtik, hogy a rétegek porózusabbak, mint gondolták.

„A kőzetekben levő ásványok gyakoriságából, melyet a Chemistry and Mineralogy eszközzel határoztak meg, 2180 kg / m3 körülire becsülték a szemcsesűrűséget.” – mondta Travis Gabriel, az Arizona State University PhD hallgatója, aki a rover által érintett kőzetek és ősi üledékek sűrűségének kiszámításán dolgozott. „A tanulmányunkból azonban jóval kisebb értéket kaptunk, mindössze 1680 kg / m3-t.”

A kisebb érték azt mutatja, hogy a kőzet csökkent sűrűségű, valószínűleg a kőzetek porózussága miatt. Ez azt jelenti, hogy kevésbé préselődtek össze, mint azt kutatók korábban hitték.

2019. január közepén készített selfie a Curiosity marsjáróról, ahogyan a Gale-kráterben található Mount Sharp felé tart. (NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Mint az okostelefonok

A kutatás során felhasznált mérnöki szenzorok gyorsulásmérők és giroszkópok voltak, olyanok, mint amilyeneket bármely okostelefonban találhatunk. A telefonokban ezek határozzák meg a készülék mozgását és irányultságát. A Curiosity érzékelői ugyanezt teszik, de jóval nagyobb precizitással, így segítve a mérnököket és a küldetés irányítóit a marsjáró navigációjában.

A gyorsulásmérők a lokális gravitációs vonzóerőt is mérik, mikor a Curiosity rover egy helyben áll. A kutatócsoport a misszió első 5 évének adatait felhasználva meghatározta a Mars vonzásának erősségét a rover útvonalának több mint 700 pontján. Ahogyan felfelé indult a Mount Sharp nevet viselő hegyen, a hegy gravitációs vonzása is hatni kezdett rá – de nem annyira, amennyire várták.

„A Mount Sharp alsóbb rétegei meglepően porózusak.” – mondta Kevin Lewis, a tanulmány vezető szerzője (Johns Hopkins University). „Tudjuk, hogy a hegy legalsó rétegei idővel betemetődtek. Ez összenyomja őket, így sűrűbbé válnak. De az eredmények alapján nem fedte be annyi anyag, mint amit korábban gondoltunk.”

A Mount Sharp kialakulásának kérdése

Bolygókutatók régóta vitáznak azon, hogy a Mount Sharp hogyan keletkezhetett. A Gale-hez hasonló méretű marsi kráterek közepe emelkedett a krátert okozó becsapódás lökéshulláma miatt. Ez azonban a hegy csak egy részének kialakulását magyarázza. A felsőbb rétegeket valószínűleg a kőzeteknél könnyebben erodálódó, szélhordta üledékes anyagok alkotják.

Vajon egykoron az egész kráter el volt fedve? Ha igen, akkor a leülepedett anyagok súlya alatt a hegy alsóbb rétegei összenyomódtak volna. Az új eredmények alapján viszont Mount Sharp alsó rétegei mindössze 1-2 km-rel préselődtek össze – ez jóval kevesebb annál, mintha a teljes kráter be lett volna borítva.

„Még rengeteg kérdés áll fent a hegy kialakulásával kapcsolatban, de ez a tanulmány fontos része a kirakónak.” – mondta Ashwin Vasavada, a Curiosity projekt kutatója (NASA JPL). „Nagyon örülök neki, hogy kreatív kutatók és mérnökök még mindig találnak innovatív módokat a rover adatainak felhasználására”.

Forrás: phys.org