Földközelben a Mars

A Mars 2003. augusztusi földközelségét követően évente visszatér az újabbnál újabb "rendkívüli" Mars-láthatóság álhíre (melyet évről-évre kénytelenek vagyunk cáfolni). 2007. december 19-ére virradóan viszont tényleg földközelbe ért a Mars, aminek apropóján a Hubble Űrtávcső is megörökítette a vörös bolygót (természetesen a legkisebb távolság pontos pillanatának nincs nagy jelentősége, hiszen ezekben a hetekben nagyon lassan változik a két bolygó távolsága).

A Mars 2007. december 17-én, a HST WFPC-2 kamerájával.

Mellékelt fotónkat másfél nappal a legnagyobb földközelség előtt készítette az Űrtávcső a bolygófényképező kamerájával, aminek felbontása a Mars 88,6 millió km-es távolságból 21 km. (Ugyanebben az időszakban több felvétel is készült, melyekből összeállították a forgó Mars animációját – kis- és nagyfelbontású változatban egyaránt.) A körülbelül 26 havonta bekövetkező bolygóközelítések távolsága a Mars viszonylag elnyúlt pályája miatt erősen változik: a 2007-es közelítés során több mint 50%-kal messzebb van a vörös bolygó, mint 2003-ban volt. A Gemini és az Auriga csillagképek határán tartózkodó égitest azonban így is az éjszakai égbolt feltűnő vörös objektuma, ami ráadásul az északi féltekéről rendkívül kedvező, magas horizont feletti állásnál észlelhető egész éjjel.

A Mars felszínén változatos eloszlásban láthatunk sötétebb és világosabb területeket.

Pontosan emiatt lett december a Mars hónapja a Polaris Csillagvizsgálóban, ahol a decemberi és januári derült esték távcsöves bemutatásainak fő célpontja a nagyközönség érdeklődését rendszeresen kiváltó bolygótársunk.

Forrás: STScI-PR-2007-45