Öt rejtett érdekesség a vörös bolygó felé tartó marsjárón: még a koronavírusnak is emléket állít a NASA

Dekoratívak, sőt, még funkcionálisak is a különböző szimbólumok, mottók és kisebb tárgyak, melyek a NASA legújabb mars roverén utaznak a vörös bolygó felé. Mostanra már az út második felében repül a Mars 2020 Perseverance nevet viselő marsjárója, rajta pedig a különböző kifinomult tudományos eszközökön és a marsi anyagmintákra váró aranycsöveken túl is találni izgalmas dolgokat. Hátán különböző szimbólumokat, jelmondatokat és változatos tárgyakat is cipel, melyek közt a praktikustól egészen a játékosig bezárólag találhatunk mindent – meteoritdarabkáktól kezdve a 10,9 millió ember nevét tartalmazó chipig.

A NASA Perseverance mars rovere különböző érdekes tárgyakkal van feldíszítve, melyek dekorációs, de funkcionális szereppel is bírnak. Találunk közöttük az emlékplakettektől kezdve egy marsi meteorit kis darabkájáig mindenféle különleges dolgot. (Forrás: NASA/JPL-Caltech)

Az „extrák” tradíciójának története egészen az űrkorszak korai szakaszáig nyúlik vissza, melyre a NASA munkatársai a „festooning” elnevezést használják (az angol „festooned with something”, valamivel díszített kifejezésből). A Pioneer 10 és 11 űrszondákon is kis arany plakettek utaznak a messzeségbe, rajta többek között egy férfi és egy női alakkal, valamint a Naprendszer elhelyezkedésével – hogyha valahol a távolban egy idegen civilizáció megtalálná őket. A Voyager 1 és 2 szondákon levő aranylemez ugyanezt a célt szolgálja. Az Opportunity és Spirit marsjárókra a szeptember 11-i terrortámadásban lerombolt amerikai ikertornyok 1-1 fémdarabkája került fel, míg a Spirit ezen felül a Columbia űrsikló legénységének emléket állító lapocskát is magával vitte.

Azon túl, hogy az ilyen jellegű díszítésekkel az egyébként tudomány és technológia dominálta küldetésekbe is lehet egy kis művészi jelleget csempészni, igazán időtálló emléket is lehet így az űrkutatások úttörőinek állítani. A Curiosity marsjáró fedélzetén levő 1909-es penny amellett, hogy a Lincoln penny 100. évfordulójának állít emléket, arra is visszautal, hogy a geológusok gyakran méretskálaként egy egycentessel együtt fényképezik le a különböző kőzetrészleteket. Sőt, az egycentes még a Curiosity fedélzetén is hasonló célt szolgál: a kutatók kalibrációs célpontként használják, egyfajta kiindulási pontként a Mars Hand Lens Imager kamera beállításához. Mivel sok fénykép készül az ilyen célpontokról, kifejezetten jó helyet nyújtanak a különféle mottóknak, plaketteknek. Nézzünk néhány ilyen példát a NASA Perseverance roveréről!

Mastcam-Z ide nézz

Színminták a NASA Perseverance marsjáró Mastcam-Z kamerájának fő kalibrációs céltárgyán. A küldetéshez kapcsolódó különböző szimbólumok és mottók a gyakran fényképezett célpontok körül vannak elhelyezve. (Forrás: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS/U of Copenhagen)

A Mastcam-Z nevet viselő kamerapáros szolgál a NASA Perseverance marsjáró „szemeiként”. A berendezés fő kalibrációs céltárgya a fenti képen látható, színes korongokkal és díszítésekkel tűzdelt lemez – ami oktatási célból még napóraként is funkcionál. A rajta elhelyezett színes és szürkeárnyalatos mintákkal tudják biztosítani, hogy a kamerák színhelyesek, mivel a Nap pozíciója, valamint a légkörben levő szálló por koncentrációja is befolyásolja a fényképek színeit.

A Spirit és az Opportunity is vitt magával hasonló napórákat, melyekre a „Two Worlds, One Sun„, azaz „Két világ, egy Nap” mottó került, míg a Curiosity napóráján a „To Mars to Explore„, avagy nagyjából „Irány a Marsra felfedezni” mondat szerepelt. A Mastcam-Z napórájának jelmondata a „Two Worlds, One Beginning„, avagy „Két világ, egy kezdet”, arra utalva, hogy a Föld és a Mars ugyanabból a protosztelláris porból alakult ki.

A mottók és a színminták mellett a napórán különféle vonalrajzok is láthatóak, korai földi életformákat bemutatva, például cianobaktériumokat, páfrányt és egy dinoszauruszt. A Pioneer plakettekhez és a Voyagerek aranylemezeinek rajzaihoz hasonló női és férfi alakot is láthatunk rajta. Mindez a Perseverance asztrobiológiai kutatását szimbolizálja, melynek keretében a vörös bolygó felszínén keresi az ősi mikrobiális élet jeleit.

A látómezőből éppen kiesik a kalibrációs céltárgy külső széle, rajta egy bónusz felirattal: „Egyedül vagyunk? Azért jöttünk ide, hogy az élet jeleit kutassuk és marsi mintákat gyűjtsünk, földi laboratóriumokban való vizsgálatokhoz. Azoknak, akik követnek minket, biztonságos utat kívánunk és a felfedezés örömét.” Az üzenetet a „Felfedezés öröme”, avagy „Joy of Discovery” kifejezés veszi körbe számos másik nyelven.

SHERLOC nyomában

A SHERLOC berendezés kalibrációs célpontján marsi meteoritcsiszolatot és űrruha darabkákat is láthatunk, többek között sisak anyagokat is – mindemellett az egész egy geoládaként is funkcionál. (Forrás: NASA/JPL-Caltech)

Annak a több millió embernek, akiknek ismerős a geoláda vadászat, vagy geocaching (okostelefon GPS-ét használva különböző elrejtett ládikák megkeresése, amelyeket más, hozzánk hasonló lelkes fanatikusok dugnak el és töltenek fel olykor ajándékokkal), azok tudják, hogy a lehető legeldugottabb, legfélreesőbb célpontok felkutatásával jár a legnagyobb öröm is. Nos, most van egy geoláda, ami távolabbi, mint bármelyik másik: egy speciális pénzérme a Perseverance marsjáró fedélzetén. Az űrruhák sisakjának áttetsző részének anyagából készült érmét a berendezés névadójának, Sherlock Holmes detektívnek a címe díszíti; emellett pedig része a SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals) műszer kalibrációs céltárgyának is.

SHERLOC partnere egy speciális kamera, mely igazán méltó a névadó detektívjéhez: WATSON (the Wide Angle Topographic Sensor for Operations and eNgineering). Valahányszor WATSON lefényképez egy célpontot, a geoláda vadászok felkereshetik az érmét a képeken, ahogy azok felkerülnek a mars.nasa.gov képgalériájába.

A SHERLOC céltárgyán még egyéb nyalánkságok is találhatók. A berendezés finomhangolásához elhelyeztek rajta egy marsi meteoritcsiszolatot is, vele együtt pedig a sisak és négyféle űrruha anyagmintáját is. Ezek fő célja az, hogy megvizsgálják, hogyan viselik a marsi barátságtalan, poros, erős sugárzással terhelt felszínét.

A SuperCam marsi meteoritja

A Nemzetközi Űrállomás fedélzetén lebeg egy marsi meteoritdarabka, amely most már a SuperCam kalibrációs céltárgyaként a NASA Perseverance roverén utazik vissza egykori otthona felé. (Forrás: NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/ESA/Thomas Pesquet)

A geológusok általában szeretett kőzetgyűjteményük felé nyúlnak, ha űreszközök dekorációjáról van szó. A SuperCam berendezést építő kutatók is éppen ezért kedvenc marsi meteoritdarabkájukat választották. A SuperCam különböző kőzeteket és talajmintákat párologtat el, a keletkező gőzöket megvizsgálva pedig meg tudja határozni összetételüket. Ez a kis meteoritdarabka ráadásul még a Nemzetközi Űrállomást is megjárta, mielőtt elfoglalta végső helyét a Perseverance marsjárón.

Kis híján 11 millió név

A NASA „Send Your Name to Mars” kampányának emléket állító plakett a NASA Perseverance roverének fedélzetén. A lapocska bal felső szegletében elhelyezett három mikrochip tartalmazza annak a 10 932 295 embernek a nevét, akik részt vettek a programban és regisztráltak, hogy felkerüljenek a marsjáróra – közöttük azzal a 155 esszével, akik a rover elnevezéséhez benyújtottak közül a legjobbak voltak. (Forrás: NASA/JPL-Caltech)

Már a Spirit és az Opportunity marsjárók óta rendszeresen esélyt kapunk, hogy a roverekkel együtt mi is a Marsra „repüljünk” úgy, hogy felküldjük a nevünket. A Pathfinder 1997-es indulása óta minden NASA misszió vitt magával chipeket, rajta a résztvevők neveivel. A legutóbbi NASA rover, a Curiosity 1,2 millió névvel utazott, ezt szárnyalta messze túl a Perseverance, mely nem kevesebb, mint 10 932 295 ember nevét röpítette fel a vörös bolygóra. Közöttük megtalálható még az a 155 esszé is, melyek a marsjáró elnevezésére benyújtottak közül a legjobbak voltak.

A rover fő karjának kamerái számára is látható helyen, egy fémlemezen kapott helyet a három mikrochip, kiegészítve egy lézerrel gravírozott rajzzal, rajta a központi Napunk által összekötött Marssal és a Földdel. Az „Explore as one”, azaz „Egyként fedezünk fel” jelmondat a Nap sugarainak vonalaiban morze kódként olvasható. Az egyszerű illusztráció egyben a Pioneer és Voyager űrszondákkal is összekapcsolja az új küldetést.

Covid emlékmű a Marson

A NASA Perseverance marsrover vázának bal oldalára a COVID-19 járványnak emléket állító plakettet szereltek, tisztelegve ezzel a világon mindenütt az egészségügyben dolgozó embereknek. (Forrás: NASA/JPL-Caltech)

Ha 2020-ról csak egy valami örökké eszünkbe fog jutni, az minden bizonnyal az új koronavírus világjárványa lesz. A NASA mérnökeinek sikerült mindennek ellenére időben végezni az összes építési és tesztelési folyamattal, még a pandémiához kapcsolódó összes biztonsági intézkedés betartásával is. A marsjáró csapata szeretett volna megemlékezni a kihívásokról, melyekkel mindannyiunknak meg kellett, és meg kell küzdenie, valamint tisztelegni a világ összes egészségügyi dolgozója előtt. A különleges alumíniumlemez a rover bal oldalán kapott helyet, rajta pedig a Földet Aszklépiusz botja tartja, a gyógyítást és orvostudományt szimbolizáló ősi görög motívum.

A Perseverance misszió fő küldetési céljairól, valamint műszereiről írt cikkeinből erre a linkre kattintva szemezgethetünk.