Söpröget a Jupiter: egy újabb kis égitest csapódott az óriásbolygóba!

Egy brazil amatőrcsillagász távcsöves videófelvételen rögzítette egy kis égitest becsapódását a Jupiterbe. Az eseményt más amatőrcsillagászok is észlelték függetlenül.

A lelkes bolygóészlelő amatőrcsillagász, José Luis Pereira a dél-kelet brazíliai Sao Caetano do Sul (Sao Paulo állam) településen szeptember 13-ra virradóan előkészítette távcsövét, CCD kameráját és az azt vezérlő számítógépet a mostanában jól látható Jupiter bolygó megfigyelésére. Az egyre romló időjárás miatt viszonylag hamar be is fejezte a bolygó videózását és az egész anyagot csak másnap, 14-én kedden reggel nézte át számítógépen, és észrevette, hogy 2021. szeptember 13-án 22:39 világidő körül néhány másodpercig tartó fényes, kis kiterjedésű, foltszerű felvillanás tűnt fel a Jupiter korongján.

Fényes villanás a Jupiter légkörében 2021. szeptember 13-án 22:39:30 UT-kor. A bolygó pereménél jobb oldalon az Io hold árnyéka látszik (Sky and Telescope online, 2021.09.14.).

Pereira felismerte, hogy a videó képein a fényes folt nem egy műszerhiba
következménye, hanem a Jupiter légkörében keletkező felvillanás egy kis égitest becsapódása következtében (mint a Föld légkörében felizzó meteorok nyoma) jött létre. Pereira nem titkoltan egy ilyen felfedezésre várt a sok-sok alkalommal felvett Jupiter-videók után.

José Pereira brazil amatőrcsillagász által készített videó a becsapódásról (Sky and Telescope online, 2021.09.14. és YouTube: Impact on the planet Jupiter, José Luis Pereira, 2021.09.14., 01m07s).

José Pereira képeit Marc Delcroix francia amatőrcsillagász számítógépen
képfeldolgozással kontrasztosította és a becsapódási nyom, valamint a Jupiter légköri alakzatai még jobban látszanak.

A Jupiter korongja a José Pereira által készített videón rögzített fényes felvillanással, Marc Delcroix általi képfeldolgozással kiemelve (SPACE.COM, 2021.09.15.).

Mint hamarosan kiderült, a világon többen is szerencsével jártak, szebbnél-szebb felvételsorozatok bukkantak fel a brazil felfedezővel egy időben készített megfigyelésekből. Például Németországban Harald Paleske járt sikerrel, Franciaországban pedig a Lotharingiai Csillagászati Társaság (SLA) keretében egy 62 cm-es Cassegrain-távcsővel Thibaut Humbert, Stéphane Barré, Alexis Desmougin és Didier Walliang rögzítette a fényes villanást az óriásbolygó korongján.

Becsapódási nyom (fényes fehér folt a korong közepétől balra) a Jupiteren francia amatőrcsillagászok által (Impact on Jupiter 2021-09-13 22:39:30 UTC – SLA astronomie54, 2021.09.14. – 00m10s YouTube VIDEO).

A híres asztrofotós, Damian Peach szerint a szeptember 13-i esemény jóval kisebb test becsapódása lehetett, mint az emlékezetes D/Shoemaker-Levy 9 üstökös magtöredékei 1994-ben, hiszen azok több hétig látszó sötét foltokat hagytak a bolygó légkörében. Ezzel szemben a mostani jelenségnek már egy órával később sem voltak megfigyelhető nyomai Damian Peach felvételein.

Damian Peach gyönyörű fotója 2021. szeptember 13-án 23:40 világidőkor készült, vagyis egy órával a kis égitest becsapódása után. A felvételen semmi feltűnő maradvány nem látszik (Damian Peach, Twitter, 2021.09.04.).

Egyelőre semmit nem tudni a kis égitest méretéről és a becsapódási sebességéről, de a nagyon előzetes becslés szerint legfeljebb száz méteres átmérőjű kis űrszikla csapódhatott be a bolygóóriásba.

A hír a GINOP-2.3.2-15-2016-00003 “Kozmikus hatások és kockázatok” projekt témaköréhez kapcsolódik.