Szabadon elérhetővé válnak az Amerikai Csillagászati Társaság lapjai

Az American Astronomical Society (AAS, Amerikai Csillagászati Társaság) úgy döntött, hogy szabadon elérhetővé teszi a portfóliójába tartozó lapok összes cikkét.

Az átalakulás a következő lapokat fogja érinteni: Astronomical Journal (AJ), Astrophysical Journal (ApJ)Astrophysical Journal Letters (ApJL)Astrophysical Journal Supplement Series (ApJS). Továbbra is szabadon elérhető marad az Amerikai Csillagászati Társaság legújabb lapja, a Planetary Science Journal. A döntés értelmében 2022. január 1-jétől mind a kutatók, mind pedig a nagyközönség teljes hozzáférést kap az ezekben a lapokban megjelenő csillagászati, asztrofizikai szakcikkekhez.

Az Amerikai Csillagászati Társaság lapjai. (Forrás: AAS)

Az Amerikai Csillagászati Társaság folyóiratai évente több mint 4000 lektorált cikket közölnek, amelyek a legolvasottabb, legtöbbször idézett csillagászati témájú tanulmányok közé tartoznak. A nyílt hozzáférésre történő átállás lehetővé teszi, hogy bárki hozzáférjen a legújabb kutatási eredményekhez. A döntés nemcsak a 2022 januárja után megjelenő cikkekre érvényes: visszamenőleg a korábbi tartalmak is ingyenesen hozzáférhetővé válnak.

Az AAS folyóiratai 2017 óta hibrid módon jelennek meg: a szerzők maguk dönthetik el, hogy hagyományos jogokkal vagy nyílt hozzáféréssel jelentetik meg a cikkeiket. „Úgy láttuk, hogy a folyóiratainkban a nyílt hozzáféréssel közzétett cikkeket sokkal széleskörűbben idézték, mint a fizetős cikkeket.” – mondta az Amerikai Csillagászati Társaság kiadóvezetője, Julie Steffen. „Azt a szabadon letölthető cikket, amely az Eseményhorizont Távcső megfigyeléseit ismerteti a fekete lyuk árnyékáról, például 340 ezer alkalommal töltötték le a világ minden tájáról. Az összes lapunk hibrid helyett nyílt hozzáférésűvé válik januártól, így ez a széles közönség mostantól a teljes kozmoszhoz hozzáférhet.”

Forrás: AAS