Porfüggöny mögött rejtőzködő csillaghalmazok

Az ESO infravörös tartományban működő VISTA teleszkópjával egy nemzetközi kutatócsoport 96 darab új nyílthalmazt fedezett fel a Tejútrendszerben. A kicsi és halvány objektumok az optikai tartományban nem láthatók, mivel por takarja el őket előlünk, nem tudnak azonban elrejtőzni a világ legnagyobb, 4,1 méteres felmérő teleszkópjának érzékeny infravörös detektorai elől. Egyébként ez az első eset, hogy ilyen sok halvány és kisméretű halmazt azonosítanak egyszerre. A felfedezés az egy évvel ezelőtt üzembe helyezett távcső hat programja egyikének, a VVV-nek (VISTA Variables in the Via Lactea) eredménye, melynek keretében a Tejútrendszer központi vidékeit, illetve a galaktikus korong déli területeit vizsgálják át az infravörös tartományban, öt év alatt összesen 1929 órányi garantált megfigyelési időben. Jura Borissova (Universidad de Valparaíso, Chile), a kutatás vezetője szerint felfedezésük jól mutatja a VISTA lehetőségeit, amely minden korábbi felmérésnél mélyebbre tud hatolni.

A mozaik 30 darabot mutat a most felfedezett 96 kicsi és halvány nyílthalmaz közül. A számítógéppel színezett képeken a vörös a Ks, a zöld a H, a kék pedig a J infravörös szűrőn keresztül készített felvételt kódolja.
[ESO/J. Borissova]

Kifinomult számítógépes algoritmusok segítségével a kutatócsoport képes volt minden halmaz esetében az előtércsillagokat elkülöníteni a halmaztagoktól annak érdekében, hogy meg tudják határozni ezek számát. Ezután vizuálisan megbecsülték a halmazok méretét és a népesebbek esetében egyéb méréseket is végeztek, meghatározták a távolságukat, korukat, illetve a csillagközi por által okozott vörösödés mértékét is. Radostin Kurtev (Universidad de Valparaíso) szerint a halmazok legtöbbje kicsi, mindössze 10-20 csillagból áll, egy tipikus nyílthalmazzal összehasonlítva pedig mindegyik nagyon halvány és kompakt.

A nyílthalmazok, melyekbe a fél naptömegnél nagyobb csillagok egy jelentős része csoportosul, fontos építőkövei a galaxisoknak, kiemelkedő szerepet játszanak azok kialakulásában és fejlődésében. Mivel azonban poros környezetben jönnek létre, ami elnyeli, illetve szórja a fiatal csillagok látható tartománybeli fényét, a legtöbb égboltfelmérés előtt rejtve maradnak. A Tejútrendszerben körülbelül 2500-at ismerünk, de a becslések szerint további 30 ezer rejtőzhet még a por és gáz mögött. A most felfedezett 96 tehát csak a jéghegy csúcsa lehet. Borissova meg van győződve róla, hogy a legújabb automatizált keresőalgoritmusoknak köszönhetően rövidesen sokkal több is horogra akad majd.

Az eredményeket részletező szakcikk az Astronomy & Astrophysics c. folyóiratban fog megjelenni.