Újabb kis égitest csapódott a Jupiterbe!

2019. augusztus 7-én magyar idő szerint 06:07-kor fényes felvillanással egy kis égitest ütközött a Jupiterbe. Az óriásbolygót éppen videózó amerikai amatőrcsillagász szerencsésen megörökítette a ritka eseményt.

A bolygóóriás Jupiter hatalmas tömegvonzásával sok kis égitestet térít el eredeti pályájukról maga felé, illetve szétszórja őket a Naprendszer külső és belső vidékei felé. Időről időre előfordul, hogy a Jupiterrel való ütközési pályára kerülnek a kisbolygók, üstökösök, illetve a már a bolygó körül keringő és hozzá egyre közelebb és közelebb kerülő kisebb holdak, az árapály hatásra szétszedett égitestek töredékei.

Augusztus 7-én 04:07 világidőkor (magyar idő szerint reggel 06:07-kor) Ethan Chappel amerikai amatőrcsillagász (Cibolo, Texas) a Celestron Advanced VX mechanika, C8 (Celestron-8, 20 cm-es) távcsövére szerelt ZWOASI290MM CCD kamerával, Astro-Physics Advanced Convertible Barlow fókusznyújtóval, Chroma Red (vörös) szűrővel készített felvételeket és videót a Jupiterről. Váratlanul egy rövid ideig tartó villanás tűnt fel a bolygó korongján, ami egy-két másodperc alatt teljesen eltűnt.

A felvillanás a legnagyobb fényessége idején 2019. augusztus 7-én 04:07 világidőkor Ethan Chappel által készített videó egy képkockáján.

Japán amatőrök is folyamatosan figyelték a Jupitert az amerikai amatőrcsillagász által megfigyelt felvillanást követő órákban. Az alábbi felvételsorozat 2019. augusztus 7-én 12:20 világidőkor készültek különböző színszűrőkkel. A felvételeket Tsuyosi Arakawa (Nara, Japán) készítette egy 300 mm-es Newton-távcsővel, 3x Barlow fókusznyújtással, ASI 290MM kamerával, R,G,B, metán, valamint IR685 szűrőkkel. Ezek és más felvételek az ALPO (The Association of Lunar and Planetary Observers) japán honlapján lettek közzétéve.

A Jupiterről színszűrőkkel 2019. augusztus 7-én 12:40 világidőkor készített felvételek. A felvételeket Tsuyosi Arakawa (Nara, Japán) készítette egy 300 mm-es Newton távcsővel, 3x Barlow fókusznyújtással, ASI 290MM kamerával, R, G, B, metán, valamint IR685 szűrőkkel (Tsuyosi Arakawa, ALPO-Japan).

A becsapódás után a bolygóról készített felvételek első átnézése után nem látszik a becsapódás nyoma olyan látványosan, mint 1994-ben – épp 25 évvel ezelőtt – a D/Shoemaker-Levy 9 darabjainak látványos nyomai, vagy a 2009-ben és 2010-ben megfigyelt kisebb becsapódások nyomai. A mostani becsapódó test az említettekhez képest egy kisebb méretű, kisebb mozgási energiájú kis égitest (meteoroid, kisbolygó vagy kisebb üstökösmag, hold-töredék) lehetett.

Augusztus folyamán a Jupiter a Kígyótartó csillagképben mozog és az esti égbolt feltűnő égiteste, éjfélig megfigyelhető, de még szeptemberben is észlelhető a kora esti órákban. Látszó fényessége -2,3 magnitúdó, látszó átmérője 41 ívmásodperc.  Érdemes tehát távcsővel megfigyelni, fotózni, videózni, hátha egy újabb becsapódás keltette felvillanást örökíthetünk meg rajta.