Úton van a Mars felé a legújabb űrszonda, amely a leszállása után páratlan mérésekre lesz képes

Úton van a NASA Mars 2020 Perseverance marsjáró a vörös bolygó felé, hogy kiderítse, volt-e korábban élet a bolygón, illetve mintákat gyűjtsön földi laboratóriumoknak. Az eddigi legkorszerűbb rover az Ingenuity (magyarul Leleményesség) nevet viselő kis helikopterrel együtt kelt útra július 30-án, csütörtökön, magyar idő szerint 13:50 perckor. Az indítás a légierő floridai Cape Canaveralon levő bázisáról történt, egy Atlas V típusú rakétával.

Az Atlas V rakéta először egy Föld körüli „parkolópályára” állította a Mars 2020 roverét, majd a hajtóműveket másodszor begyújtva sikeresen levált a rakéta Centaur nevet viselő egységéről. A navigációs adatok szerint az űreszköz tökéletes pályán halad a Mars felé, ahová 2021. február 18-án fog megérkezni.

A NASA Mars 2020 Perseverance rovere útnak indul 2020. július 30-án a floridai Cape Canaveral bázisról. (NASA/KSC)
Közeli fénykép a NASA Mars 2020 Perseverance marsjárót hordozó Atlas V rakéta indításáról. (United Launch Alliance)

A Mars 2020 15:15 perckor küldte vissza első jeleit a földi irányítóknak, de ekkor még nem kaptak részletes adatokat. Délután 17:30-kor érkeztek meg a telemetriai adatok, amelyek szerint az űreszköz biztonsági üzemmódba kapcsolt. Ezt feltehetőleg az okozhatta, hogy a Föld árnyékába kerülve a Mars 2020 egy része jobban lehűlt, mint várták. Az esti NASA közleményben már jelentették, hogy minden hőmérséklet nominális, az űreszköz pedig kilépett a földárnyékból.

Biztonsági üzemmódban csak a működéshez elengedhetetlen műszerek vannak bekapcsolva, a többi a földi irányítóközpont további utasításáig kikapcsolva marad. Egy bolygóközi indítás gyors és dinamikus, így minden űreszköz fel van arra készítve, hogy automatikusan biztonsági módba kapcsoljon, ha az észlelt állapotok eltérnek az előre beállított paraméterektől. Jelenleg a küldetés teljes állapotfelmérést végez, ezt követően mindent visszaállítanak az alapkonfigurációra.

A Perseverance (magyarul kitartás, vagy állhatatosság) rover fő célja a Mars ősi mikroszkopikus életformáinak felkeresése, illetve leszállási helye, a Jezero kráter sokszínű geológiájának feltárása. Ezenkívül számos olyan technológiai kísérletet hajt végre, amelyek a jövő robot- és emberes misszióit készítik elő. A marsjáró mintagyűjtő berendezése alapvető kérdéseket válaszolhat meg a Földön kívül létező, potenciális életről. Az így megszerzett mintákat a Földre tervezik visszahozni, amelyre kidolgozott megoldási módszerek egyelőre a NASA elbírálása alatt vannak. A Földre érkezvén olyan alapos laboratóriumi teszteknek vetik majd őket alá, amelyekhez szükséges berendezéseket méretük miatt nem lehet a Marsra elküldeni.

Szemünk előtt a marskutatás jövője

Míg a Perseverance legtöbb tudományos műszere a bolygó geológiáját és asztrobiológiai jellemzőit vizsgálja, a MOXIE (Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment) nevű berendezés a jövő küldetéseire fókuszál. A kísérleti eszköz célja a marsi légkörben található szén-dioxid oxigénné alakítása, mely, ha sikeres, a jövőben meghatározó szerepet játszhat a helyszíni oxigén előállításában (lélegzéshez, illetve üzemanyagként).

A Perseverance útjának illusztrációja a földi indítástól a marsi leszállásig. Az út mintegy 7 hónapon át tart, a marsjáró 2021. február 18-án landol majd a Jezero kráterben. (NASA/JPL-Caltech)

A küldetés másik jövőbe mutató kísérlete az Ingenuity helikopter, amely a Marsot érést követő mintegy 60 napban még a roveren fog maradni. Ezután viszont a tervek szerint 30 marsi nap alatt 5 repülési kísérletet fog végezni. Az ezek során begyűjtött adatok a következő generációs marsi helikopterek fejlesztését segítik, illetve a potenciális légi felfedezést készítik elő. A helikopter kizárólag technológiai demonstrációs céllal készült, tudományos műszerek nincsenek rajta.

A landolásig viszont még 7 hónapnyi hosszú, hideg és sötét bolygóközi utazás áll előttünk, amelynek végén, 2021. február 18-án minden reményeink szerint együtt ünnepelhetjük a valaha készített legkorszerűbb marsjáró landolását a vörös bolygón.