Virtuális séta a Marson a NASA-díjas szoftverrel

4820

Kutatók és mérnökök tehetnek virtuális sétát a Marson abban a mixed-reality (kb. kevert valóságok) szoftverben, mely megnyerte a NASA 2018-as Év Szoftvere díjat.

Az OnSight a NASA Curiosity marsjárójának fényképeit használja fel, hogy magával ragadó 3D felszínmodellt alkosson, ezzel lehetővé téve a felhasználóknak, hogy a robot által felfedezett valós dűnék és völgyek között sétáljon. A Microsoft és a JPL Ops Lab együttműködésével készült szoftver célja, hogy a kutatókat közelebb hozza a terepmunka élményéhez. A Földet vizsgáló geológusokkal szemben, akik szemtől szemben állhatnak a tereppel, a „marsi” geológusoknak nehezebb elképzelni a környezetüket csupán 2D-s felvételek alapján.

„Az érzés, hogy ott állsz a Marson, valóban egész más képet fest a Marsról, mintha csak a képeket néznénk.” – mondta Parker Abercrombie, az OnSight csapat vezetője. „Úgy gondolom, hogy ez egy nagyszerű módszer, hogy fizikailag egyelőre nem meglátogatható helyekre juttassuk el az embereket.”

Az OnSight mixed-reality szoftver segítségével kutatók és mérnökök találkozhatnak és sétálhatnak virtuálisan a Marson. A HoloLens virtuális szemüvegekhez készült program a NASA Jet Propulsion Laboratory és a Microsoft együttműködéséből született, és elnyerte a 2018 NASA Év Szoftvere díját.

„A lehetőség, hogy vizualizáljuk a Curiosity útvonalát, sőt, virtuálisan végigsétáljunk rajta mielőtt ténylegesen végrehajtatnánk a roverrel roppant hasznos. Érzékelteti, hogy mennyire lesz biztonságos a terep, vagy épp, hogy kihívás lesz teljesíteni az utat,” mondta Abigail Fraeman, a Curiosity tudományos csoportjának egyik tagja.

A Mars geológiájának tanulmányozásán túl a szoftver lehetőséget ad arra, hogy a kutatók a Marson bárhol „találkozzanak” egymással, avatárjaikkal sétáljanak, mutogassanak és kommunikáljanak egymással. Ezen virtuális terepgyakorlatok segítségével könnyebb a kutatócsoportoknak együttműködve, a Curiosity adataiból közösen tanulmányozni a Mars geológiáját.  A jövőben az OnSight-ba bekerül a Mars 2020 rover is, valamint más extrém környezeteket is vizsgálhatnak vele, amelyeket nehéz meglátogatni.

„Úgy érzem, hogy az OnSight fejlődése során sok különböző irányba mehet”, mondta Alice Winter, az OnSight egyik felhasználói-élmény kutatója. „A kutatóknak szól, de ugyanakkor arról is, hogyan tehetnénk a platformot bárki számára elérhetővé.”

A csapat azon is dolgozik, hogy a szoftvernek a nagyközönség számára is elérhető verzióval is előálljon. 2016-ban az OnSight élményt bemutató kiállítás rövid időre megtekinthető volt a Kennedy Space Center látogatóközpontjában, „Destination: Mars” címmel. 2017-ben jelent meg az „Access Mars” Google együttműködéssel készült WebVR, mely asztali böngészőben működik.

A NASA Év Szoftvere díját minden évben a legjobb NASA fejlesztésű program kapja meg. Az alábbi csoportokat további, tiszteletteljes említésre méltónak választották:

Ames Research Center: NASA Task Load Index (TLX) iOS
Glenn Research Center: LEWICE3D
Goddard Space Flight Center: NASA Worldview and Global Imagery Browse Services (GIBS)
Langley Research Center: Assured Geo-Containment for Unmanned Aircraft
Johnson Space Center: JSC’s General-Use Nodal Network Solver (GUNNS)

A cikk forrása: NASA JPL

Hozzászólás

hozzászólás