Három spirálkaron keresztül híznak egy kialakulás közben lévő hármascsillag tagjai

Három, gázból álló spirálkarral táplálkozó protocsillagról végzett új megfigyelések és szimulációk vetnek fényt a többes csillagok kialakulására.

A gáz eloszlása az IRAS 04239+2436 jelű hármas protocsillag körül. Balra az ALMA rádiótávcső-hálózat képén a kén-monoxid (SO) emissziót, jobbra pedig az ATERUI szuperszámítógép numerikus szimulációját látjuk. Baloldalon az A és B jelű protocsillag (kék színben) látható, és valószínűsíthető, hogy a rádiósugárzás a körülöttük lévő porból származik. Az A jelű csillagkezdeményen belül a kutatók szerint két protocsillag bujkálhat. A jobboldali képen a három újszülött csillag helyzetét kék keresztek jelölik. (ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), J.-E. Lee et al.)

A Naphoz hasonló tömegű csillagok többsége többszörös csillagrendszerben, más csillagokkal együtt alakul ki. A többes csillagrendszerek kialakulásának megértése azért is fontos, mert ennek segítségével megérthetjük, hogy milyen folyamatok alakítják a csillagok és bolygók keletkezését. A kérdés bonyolultsága miatt, valamint jó felbontású és precíz adatok híján a csillagászok eddig nem tudták felfedni a csillagszületés részleteit. A közelmúltban végzett megfigyelések gyakran számoltak be protocsillagok felé irányuló gázáramlásokról, de ezek kialakulása eddig nem volt ismert.

A Szöuli Egyetem professzora, Jeong-Eun Lee és munkatársai az ALMA rádiótávcső-hálózattal figyelték meg a tőlünk 460 fényévre lévő, a Bika csillagképben látszó IRAS 04239+2436 jelű hármas protocsillag-rendszert.

A kutatók kén-monoxid (SO) molekulák nyomát találták meg a rendszerben születőben lévő három protocsillag körül, három spirálkar mentén. Tomoaki Matsumoto (Hosei University) összehasonlította az eredményeket a Japán Nemzeti Csillagászati Obszervatórium (NAOJ) ATERUI és ATERUI II szuperszámítógépeivel végzett szimulációkkal. Az eredmények arra utaltak, hogy a három spirálkar szállítószalagként viszi a táplálékul szolgáló anyagot a három csillagkezdeményhez. A megfigyelések és a szimulációk összehasonlítása első alkalommal fedte fel, hogyan jönnek létre ezek a szállítószalagok, és miképpen járulnak hozzá a protocsillagok növekedéséhez.

Az ATERUI szuperszámítógép szimulációja egy több csillagból álló rendszer születéséről. A videón láthatjuk, ahogy a szálas szerkezetű, turbulens gázfelhőben több protocsillag jön létre, és spirálkarjaikkal keringés közben megzavarják a környező gázt. (Tomoaki Matsumoto, Takaaki Takeda, 4D2U Project, NAOJ)

Az eredményeket ismertető szakcikk a The Astrophysical Journal című lapban jelent meg.

Forrás: NAOJ