A legszebb bolygó

Habár az idei nyár bolygósztárja a Mars volt, de valójában sokak számára csalódást jelentett a porviharos bolygó látványa. A Szaturnuszban azonban nem lehet csalódni!

Szántó Szabolcs, Pécs

A Mars idei megfigyelését nem csupán a felszínén kialakult porvihar, hanem az a tény is megnehezítette, hogy még delelésekor is rendkívül alacsonyan látható hazánkból. Ugyanez igaz a Nyilas csillagkép területén járó Szaturnuszra is, azonban esetében mindig ott a „mentsvár”: a gyönyörű gyűrűrendszer.

A bolygó sajnos már évek óta nagyon közel jár a horizonthoz, így nehéz róla jó képet készíteni hazánkból. Az augusztus 19-én született fotó elkészítéséhez négy felvételsorozatot készítettem, hármat közeli infravörös tartományban, mivel ezen hullámhosszakon kevésbé zavaró a légköri nyugodtság. Ezeket külön-külön feldolgoztam, összegeztem és luminance rétegként használtam a képhez. A negyedik sorozat szűrő nélkül készült és színrétegként illesztettem az előző képre. A felvétel Pécsről készült 254/1200-as SkyWatcher Newton távcsővel, 3x-os fókusznyújtással, ASI 120MC-S színes CCD kamerával. A luminance réteg 1×40000 és 2×10000 rögzített képkockából válogatott 3×1500 db felhasználásával készült. Nagyobb hangsúlyt fektettem a zajszűrésre, mint az előző képeimnél.