Fénykupola az ESO hét képén

Noha az Európai Déli Obszervatórium (European Southern Observatory – ESO) Paranal-hegyi Rezidenciája egyszer egy James Bond film főgonoszának földöntúli rejtekhelyéül is szolgált, ezt a menedékhelyet egyébként kevésbé gonosz célokra használják. A 2002-ben átadott létesítmény az ESO chilei Paranal Obszervatóriumában dolgozó csillagászok, mérnökök és technikusok szálláshelye. A tájba simuló épület 2400 méterrel a tengerszint felett található a Marsbéli vidékre emlékeztető Atacama-sivatagban, mindössze néhány kilométerre az ESO Nagyon Nagy Távcsövének (Very Large Telescope – VLT) és a VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) távcsőnek is otthont adó Paranal-hegytől.

Forrás: ESO.

Nappal a szálláshely az épület tetejéül szolgáló hatalmas, 35 m átmérőjű kupolán beáradó természetes napfényben fürdik. Éjszaka ugyanakkor a bentről kiszűrődő fények világítják meg az üvegbúrát csodálatos színekkel. Ezen a lenyűgöző felvételen a Tejút kaleidoszkópszerűen ragyogó kék, vörös és rózsaszín fényeinek kupolája koronázza a Rezidenciát. Két galaxisszomszédunk, a Kis és Nagy Magellán-felhő egy-egy fénypászmaként látható a Tejút íve alatt, miközben számtalan színes csillag ékköve díszíti a hátteret.