A tesztek és előkészületek után megkezdte tudományos kutatásait a Perseverance marsjáró

Június 1-jével megkezdődött a NASA Perseverance marsjáró tudományos küldetése, ezzel pedig el is hagyta az Octavie E. Butler nevét viselő leszállási helyszínét és délnek vette az irányt. Eddig különféle tesztekkel ellenőrizték a rover megfelelő működését, illetve az elmúlt hetekben az Ingenuity marsi helikopter repülésének támogatása volt a fő feladata.

A tudományos munkájának első néhány hetében egy alacsony, de kiváló kilátást nyújtó helyszínre fog átgurulni, ahonnan feltérképezheti a Jezero-kráter legidősebb geológiai képződményeinek egy részét. Ezen kívül a rover automata navigációjának és mintagyűjtő rendszerének is minden funkcióját be fogják kapcsolni.

A NASA Perseverance rover Mastcam-Z kameráinak segítségével készítette el ezt a 360°-os panorámát. A 2,4 milliárd pixeles panorámakép 992 egyedi fénykép összefűzésével készült. A maximális élmény érdekében használjunk fülhallgatót a videó közben! (Forrás: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS)

Mire a rover június 1-jével befejezte az üzembe helyezési fázisát, már sikeresen végrehajtotta a MOXIE berendezés első kísérletét, valamint az Ingenuity helikopter repülési tesztjei is rendben lezajlottak. Már több mint 75 000 fénykép készült, illetve befutottak az első hangfelvételek is, tehát nyugodtan kijelenthető, hogy a marsjáró nem tétlenkedett februári landolása óta.

Ideje viszont a hátunk mögött hagyni az első lépéseket és útra kelni; az elkövetkező hónapok alatt a Perseverance egy 4 négyzetkilométer nagyságú területet fog felfedezni a kráterben. A rover küldetésének fő célja a Jezero-kráter geológiai tanulmányozása, a környék múltbéli lakhatóságának vizsgálata, valamint az ősi potenciális marsi élet nyomainak keresése. Ehhez a rover felkutatja és összegyűjti a legérdekesebb kőzet- és üledékmintákat, melyeket egy jövőbeli küldetés fog a Földre visszahozni, hogy különböző laboratóriumokban alaposan átvizsgálhassák őket.

Kilátás a Séítah geológiai egység felé a NASA Ingenuity marsi helikopterének május 22-i felvételén. (Forrás: NASA/JPL-Caltech)

A több száz marsi napon át tartó első tudományos küldetés során a rover két egyedi geológiai egységet fog tanulmányozni a Jezero-kráterben. Ezekben találhatóak a kráter alapkőzetének legmélyebb (és legősibb) feltárt rétegei, valamint más érdekes geológiai képződmények is. Az első egység a „Crater Floor Fractured Rough” névre hallgat (röviden CF-Fr), a Jezero kráterekkel borított fenekének egy része. A mellette levő következő egység a „Séítah” nevet kapta, mely Navajo nyelven a „homok között” kifejezést jelenti. Itt is bőven található marsi alapkőzet, de otthona hegygerinceknek, rétegzett kőzeteknek és homokdűnéknek is.

A Jezero-kráter felcímkézett felvétele, melyen látható a Perseverance első tudományos küldetésének útvonala (sárga szaggatott vonal lefelé), illetve a másodiké (halványabb sárga szaggatott vonal Three Forks felé). (Forrás: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona)

A legtöbb nehézséget várhatóan a Séítah egység homokdűnéi fogják okozni. A biztonságos közlekedés miatt a Perseverance főleg a CF-Fr egységen belül, vagy a CF-Fr és a Séítah határvonalán fog haladni; amikor pedig szükséges, akkor „bedugja a lábujját” a Séítah területére, azaz nyílegyenesen begurul az érdekes célpont helyszínére. A fő cél azt a négy helyszínt megtalálni, amik legjobban leírják a Jezero-kráter korai környezetének és geológiai fejlődésének történetét. Ha találnak egy érdekes területet, onnan egy vagy két mintát fog a rover összegyűjteni. A CF-Fr és a Séítah legalább 100 méter mély víz alatt lehetett 3,8 milliárd évvel ezelőtt, így remek célpontok a kráter korai történetének felgöngyölítéséhez.

Az első tudományos küldetésnek akkor lesz vége, mikor a Perseverance visszatér a leszállási helyszínre. Addigra már körülbelül 2,5-5 km távolságot tesz majd meg, valamint a 43 mintatartó csőből már akár 8 is tele lehet majd marsi kőzet- és regolitmintákkal. Következő lépésként a rover észak felé veszi majd az irányt, aztán pedig nyugatnak, hogy elérkezzen a második küldetés helyszínére: a Jezero-kráter deltatorkolatának térségébe. Ez a környék különösen gazdag lehet karbonátokban, amely típusú ásványok itt a Földön remekül megőrzik az ősi élet nyomait.