A Hubble közelképe egy elliptikus galaxisról

A Hubble Űrtávcső tudományos intézetének (Space Telescope Science Institute) sajtóközleményeiben visszatérő motívum, amikor nincs igazán jól "eladható" érdekes tudományos eredmény, viszont készült egy nagyon szép kép, ízelítőt adva a kozmikus szépségek végtelen tárházából. Pontosan ilyen sajtóközlemény a február 5-ei is, amelyben az NGC 1132 részletdús felvételét tárták a nagyközönség elé (a február 13-ai APOD képe is erre épül).

Az NGC 1132 elliptikus galaxis űrtávcsöves felvétele (STScI)

Az Eridanus csillagképben mintegy 320 millió fényévre találgató galaxis hatalmas elliptikus csillagváros, a környezetében közeli galaxisok nélkül. Valószínűsíthető, hogy pár milliárd éve még egy kisebb galaxishalmaz volt a helyén, mivel gravitációs hatások révén kimutatott sötétanyag-tartalma páratlanul nagy, ráadásul röntgensugárzó forró gáz is található a rendszerben. Utóbbi jellemzően galaxishalmazok nagyon mély gravitációs potenciálgödrében képes megmaradni hosszú időn keresztül, így ez is arra utal, hogy az NGC 1132 ránézésre részlettelen csillagfelhőjének sokkal látványosabb múltja lehetett, mint amit a ma látható morfológia sugall.

A galaxis felső peremére ránagyítva jól tanulmányozható a százmillió-milliárd fényévekre a háttérben levő csillagvárosok sokasága (STScI).

Mellékelt képünket a Hubble Űrtávcső 2005 és 2006 során készítette az akkor még működő ACS kamerával, zöld és közeli infravörös szűrőkön keresztül. A felvétel teljes felbontású változatát hosszú percekig tanulmányozhatjuk a háttérben levő galaxisok elbűvölő formagazdagságának rabjaként – érdemes rászánni kis időt, s rácsodálkozni az Eridanus csillagkép zsebkendőnyi foltjának változatos galaxis-kollekciójára.

Forrás: STScI-PR-2008-07